La revue de la Communication et du Journalisme
Volume 5, Numéro 2, Pages 27-43
2018-12-30

الأخلاقيات المهنية في زمن الميديا الجديدة بين الاختراق والالتزام Professional Ethics In The New Media Age Between Breach And Obligation

الكاتب : علواش كهينة .

الملخص

تستعرض الدراسة موضوع أخلاقیات المهنة في العمل الاعلاميّ؛ حیث یتعلق ذلك بوسائل الإعلام على اختلافها ، الأمر الذي دفع إلى محاولة تحدید مفهوم الأخلاق وأخلاقیات المهنةّ؛ حیث یتعلق ذلك بالحیاة الاجتماعیة وبكل أنواع الممارسات والمهن والوظائف على غرار الممارسة الإعلامیة، في زمن الميديا الجديدة. تعتمد أخلاقیات الإعلام من أجل توجیه سلوك أصحاب مهنة الصحافة والإعلام؛ إذ توجد على شكل التزام ذاتي من طرف الصحفیین من خلال جملة من المواثیق الأخلاقیة، والتي تخص هذه المهنة، كما یمكن أن تحدد مبادئها من خلال جملة من القوانین المنظمة للعمل الصحفي والإعلامي، وهذا ما یطرح إشكالیة لدى أصحاب المهنة والمختصون بهذا الشأن، أي بین أن یقنن لها وبین أن یضعها ویتفق حولها أصحاب المهنة من الإعلامیین خصوصا في ظل انتشار صحافة المواطن وكذا تقييم تأثير هذا النوع من الصحافة على الأخلاقيات المهنية للصحفي. The study reviews the issue of professional ethics in media work. As this relates to the various media outlets, which prompted the attempt to define the concept of ethics and professional ethics. As this relates to social life and all kinds of practices, professions and jobs, similar to media practice, in the era of the new media. Adopting media ethics in order to guide the behavior of the owners of the profession of journalism and media. It exists in the form of a self-commitment on the part of journalists through a set of ethical charters, which pertain to this profession, and its principles can be defined through a set of laws that regulate journalistic and media work, and this raises a problem among the professionals and specialists in this regard, that is, between that They can be legalized and established and agreed upon by the media professionals, especially in light of the spread of citizen journalism, as well as the evaluation of the impact of this type of journalism on the professional ethics of the journalist

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : الأخلاقيات المهنية، الميديا الجديد، الخرق، الالتزام. Keywords: professional ethics, new media, breach, commitment.