المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 2, Numéro 4, Pages 10-39
2015-12-29

The City And The Theatricality Of Daily Living In The Film An Analytical Study Of The Movie "omar Katlato Alrajla" (1976) By Marzak المدينة ومسرحة اليومي في الفيلم السينمائي دراسة تحليلية لفيلم عمر قاتلاتو الرجلة (1976) لمرزاق علواش

الكاتب : غمشي زهرة .

الملخص

This analytical descriptive study sought to research the characterization of the city in the film, That is, we tried to monitor the main topics raised about the city as a social space and its representations in the movies, By studying the case of the movie "Omar Qatlato Al-Rajla" by Marzak Alwash, and By adopting the method of film analysis; A semiotic approach based primarily on textual analysis. The study concluded that the image of the city in the film varied according to the theoretical orientations, and according to the multiplicity of intellectual backgrounds and their differentiation, Also we found, that the city as a space for "Omar Qatlato Al-Rajla" film's has been revived through the revival of imbalances in different areas (socio-cultural and political) or even the self-imbalance of the main characters reflecting the imbalance collective, the depiction of Marzak Allwash of the urban reality was clearly influenced by the circumstances surrounding the city in the period of The socialist system in the early years of Algerian independence سعت هذه الدراسة الوصفية التحليلية إلى البحث في توصيف المدينة في الفيلم السينمائي، واستكشاف الواقع المديني من منظور الفيلم السينمائي، أي اننا حاولنا رصد المواضيع الأساسية المطروحة حول المدينة كفضاء اجتماعي وتمثلاتها في الأفلام خاصة في الاتجاه الواقعي للسينما؛ وذلك بدراسة حالة فيلم "عمر قاتلاتو الرجلا" لمرزاق علواش، وذلك باعتماد أسلوب التحليل الفيلمي؛ والمقاربة السيميولوجية المرتكزة أساسا على التحليل النصي؛ وقد خلصت الدراسة إلى أن صورة المدينة في المتخيل السينمائي اختلفت حسب اختلاف التوجهات النظرية، وحسب تعدد الخلفيات الفكرية وتمايزها، فنجد مثلا أن المدينة كفضاء لأفلام مرزاق علواش قد انتعشت من خلال انتعاش الخلل في المجالات المختلفة (الثقافية الاجتماعية و السياسية) أو حتى الخلل الذاتي للشخصيات الرئيسة العاكس للخلل الجمعي، فتصوير مرزاق علواش للواقع المديني في فيلم "عمر قاتلاتو الرجلا" تأثر بشكل واضح بالظروف المحيطة بالمدينة في تلك الفترة أي بالنظام الاشتراكي في السنوات الأولى للاستقلال الجزائري.

الكلمات المفتاحية

the theatricality of daily living, cinema, movie, Marzak Allouache, film analysis, City مسرحة اليومي، السينما، الفيلم السينمائي، مرزاق علواش، التحليل الفيلمي، المدينة