مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 6, Numéro 2, Pages 962-974
2020-11-01

Digital Consumption: Trends Opportunities And Obstacles

Authors : Hamdani Mohamed . Mimoune Mouaad . Bouzida Saoussen .

Abstract

تسلط هذه الورقة البحثية الضوء على الإقتصاد الرقمي، حيث سنحاول إبراز كيفية تأثّير التكنولوجيا والأنترنيت في نمط الإستهلاك وفي تحديد إتجاهاته، فقد أصبح التقارب بين المستهلك والمؤسسة أكثر من أي وقت مضى بفضل الفضاءات الإلكترونية التي تتيح للمستهلك الإستفادة من مزايا الوصول والتفاعل والإستخدام وهو في بيته، مع عدم إهمال إبراز وجود ضرورة لحماية المستهلك من ممارسات هذه المؤسسات بما يضرّ حقوقه التجارية، وهو ما يخلق عراقيل ومشاكل تواجه هذا النوع من الإستهلاك. وقد توصّلت الدراسة إلى وجود تحوّل كبير عرفه سلوك المستهلك على مدى العقدين الماضيين، والذي يرجع جزئيا إلى صعود وتطور مستوى التكنولوجيا وانتشار الإنترنيت، هذا التحوّل يفتح الأبواب أمام العلامات التجارية من أجل استهداف المستهلك النهائي بشكل أفضل وتقديم طرق جديدة لإجراءات التجارة. وفي نفس الوقت هناك عراقيل عديدة تدفع للتخلّي عن الاستهلاك عبر الإنترنت، أهمها تكاليف التسليم الغير متوقعة، ونقص المعلومات عن المنتج والثقة لدى المستهلك. This paper aims to shed light on the digital economy, as one of the contemporary issues that has a rapid economic and commercial mutations. We will try to show how technology and the Internet can affect the consumption pattern and determine its direction; The convergence between the consumer and the organization which has become more important than ever, thanks to the electronic spaces that allow the consumer to interact and shop from home, but without neglecting to highlight the need to protect the consumer from these institutions' practices. The study concluded that there has been a significant shift in consumer behaviour over the past two decades, due in part to the rise and development of technology and the spread of the Internet, which opens doors to brands to better target end-users and introduce new ways of doing business. At the same time, there are many obstacles to online consumption, the most important of which are unexpected delivery costs, lack of information and confidence about product in digital space.

Keywords

الاستهلاك الرقمي، المستهلك الرقمي، السلوك الشرائي، الإنترنيت، اتجاهات الشراء الإلكتروني.