مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 6, Numéro 2, Pages 610-629
2020-11-01

التسويق الابتكاري ودوره في تعظيم أرباح المؤسسات الخدماتية -دراسة حالة متعامل الهاتف النقال أوريدو-

الكاتب : موزاوي عائشة . موزاوي عبد القادر .

الملخص

للتميز مصادر عديدة، ویعتبر الابتكار أهمها، حیث یسمح للمؤسسة الخدماتية في ظل هذه التغيرات، بتحقیق میزة تنافسية مستمرة تمكنها من مواجهة التحديات التي تملیها الظروف البیئیة، من هنا ظهر مفهوم التسويق الابتكاري، الذي أصبح موضع اهتمام العديد من الأكادیمیین والممارسين في مجال التسويق، حيث أصبحت العوائد المالية مركز اهتمام المنظمات ومحور أي نشاط تقوم به، فهي تسعى لابتكار أفكار ومواصفات تحولها إلى معاییر ومقاییس تنتج وفقها منتجاتها، لذا أصبحت تتسابق نحو إرضاء زبائنها بشتى الطرق والوسائل للحصول على العوائد المرجوة. ولتبيان ذلك ارتأينا استخدام المنهج الوصفي التحليلي لتحديد ماهية التسويق الابتكاري، وتحليل كيفية تعظيم الأرباح المالية بأفضل الطرق وأقلها تكلفة، مع الاستعانة بالأداة الإحصائية spss، والتي دلت بياناتها على وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتسويق الابتكاري في تعظيم الأرباح للمؤسسة الخدمية المدروسة. Excellence has many sources, and innovation is considered the most important one, whereby the service establishment allows, in light of these changes, to achieve a continuous competitive advantage that enables it to face the challenges dictated by environmental conditions. Hence the concept of innovative marketing, which has become the subject of interest of many academics and practitioners in the field of marketing, where Financial returns have become the center of attention of organizations and the focus of any activity they undertake, as they seek to devise ideas and specifications that transform them into standards and standards according to which their products are produced, so they have been racing towards satisfying their customers in various ways and means to obtain the desired returns. To demonstrate this, we decided to use the descriptive analytical approach to determine what is innovative marketing, and to analyze how to maximize financial profits in the best and least expensive way, with the use of the statistical tool spss, whose data indicated a statistically significant effect of innovative marketing in maximizing profits for the studied service organization.

الكلمات المفتاحية

الابتكار؛ التسويق؛ الأرباح؛ التسويق الابتكاري؛ التنافسية؛ الزبائن؛ المؤسسات الخدماتية.