مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 6, Numéro 2, Pages 397-410
2020-11-01

الفقر وعلاجه بين الاقتصاد الوضعي المعاصر وبين الإسلام

الكاتب : الدكتور محمد مصطفى أحمد شعيب .

الملخص

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، وبعد: يهدف البحث إلى بيان عظمة الإسلام وكماله في علاج الفقر، مقارنة بالاقتصاد الوضعي، ونظرته القاصرة التي لا تحقق العدالة ولا الرحمة للفقراء والمساكين، ولا تعالج مشكلتهم بالطريقة المثلى التي عالجها بها الإسلام. ومنهجي في البحث هو المنهج الاستقرائي التحليلي. وأبرز نتائج البحث هي: أن سبب مشكلة الفقر هو الإنسان نفسه، وفساد نظامه الاقتصادي، سواء من حيث ضعف الإنتاج، أو سوء التوزيع، وأن الإسلام يعالج مشكلة الفقر بالوصول إلى تمام الكفاية، وليس ‏«حدّ الكفاف‏»‏ كما هو الحال في الاقتصاد الوضعي، وإنما يهدف إلى رفع مستوى المعيشة وتحسينها وذلك بأحد طريقين: الأول: عن طريق الفقير نفسه، بعمله وجهده، ويعتبرُ الإسلامُ توفيرَ فرص العملِ لكل قادرٍ عليه واجباً من واجبات الدولة والمجتمع. Abstract : Thesis Poverty and its treatment between the Modern Positive Economy and Islam Dr. Muhammad Mustafa Ahmed Shuaib Head of Fatwa Department at the International Islamic Fiqh Academy Assistant Professor at Al-Madinah International University Abstract Praise be to God, and blessings and peace upon the messenger, and his family and companions: The Thesis aims to demonstrate Islam’s greatness and perfection concerning the treatment of poverty, compared to Positive Economy and its reductionist vision that fails to achieve justice or mercy for the poor and the needy, nor does it find solutions to their problems in the same best way as Islam does. My methodology in the Thesis shall be the Inductive Analytical Approach. The most prominent Thesis results establishes that the cause of poverty problem is the human being himself, his economic system corruption, whether in terms of poor production or distribution, that Islam finds solutions for the problem of poverty by reaching the extent of complete sufficiency, not the "subsistence limit" as it is in the Positive Economy, and that Islam aims to raise and improve the standard of living by one of the following: First: The poor himself, through their work and effort, as Islam considers providing job opportunities to every able-bodied person as a duty of the state and society. Second: Persons unable to earn money because of old age, illness, being females, little age, or orphan hood shall be provided with sufficient amounts by: expenses due from kinship; in addition to sponsorship of Muslim community and state.

الكلمات المفتاحية

فقر علاج اقتصاد