التواصلية
Volume 6, Numéro 3, Pages 411-431
2020-10-31

التعبير اللغوي: أسسه ومهاراته وأساليب تدريسه

الكاتب : فاخوري تميم .

الملخص

لكل علم منطلقات وأسس يجب أن تكون واضحة، يحددها أصحاب العلم، ويتمثلها المشتغلون بتعليمه، ويَقبلها متعلموه، كل ذلك لكي يحقق هذا العلم فائدته بطريق علمي منهجيّ يختصر الجهد والوقت، وهي تتصل في النتيجة بأهداف ذلك العلم وغاياته لأن الأسس تحدد كل ما يتعلق العلم به قبل التعلم وبعده. وقد تناولنا في هذا البحث الأسس المتعلقة بدرس التعبير، وهي في المجمل نفسية وتعليمية ولغوية واجتماعية، وقادنا الموضوع إلى الأهداف العامة لدرس التعبير، وإلى المهارات العلمية والتعليمية المرجوّ اكتسابُها شفهيا وكتابياً، ثم انتقلنا إلى أساليب تدريسه فتحدثنا عن أهمّها، وهي الوصف والحوار والقصة والتعبير الحرّ، وعرَضنا نماذج رئيسية لكيفية إعطاء تلك الدروس. Each science has principles and bases that must be clear. They are defined by the specialists; and adopted by those involved in its teaching; and accepted by those who learn them. The process is necessary in order for the material to achieve its fruitful benefits in a scientific and systematic way, which reduces the effort and time. These principles and bases relate in the outcome to the aims of that science and to its objectives because they define all relevance to the process of learning in its progress. We have discussed in this research the principles and the bases as related to the lesson of composition, which are in general psychological, educational, linguistic and social. Further objectives have been procured into a study of the general goals of the lesson of composition and of the scientific and educational skills that are necessary to acquire, orally and in writing. We have proceeded to make a study of the teaching methods, with a focus on the most important ones, namely description, dialogue, story and free expression, demonstrating main models for teaching those lessons.

الكلمات المفتاحية

التعبير ; أسس ; مهارات ; أساليب ; أهداف ; Composition ; Bases ; skills ; Methods ; Objectives