التواصلية
Volume 6, Numéro 2, Pages 101-121

فعاليّة المُحتوى الثقافيّ الإسلاميّ في تعليم اللّغة العربيّة للطلّاب الأتراك

الكاتب : حريري محمود .

الملخص

للثقافة الإسلاميّة مكانة مهمّة في تعليم وتعلّم اللغات الأجنبية وخاصّة اللغة العربيّة, لكونها انعكاساً لحـياة الشعوب بكلّ جوانبها السياسيّة والاقتصادية والاجتماعية والتربوية، وباعتبارها مكوّناً رئيساً لمحـتوى المـادّة التعليمية في هذا المجال. ولذا جاءت هذه الدراسة لتوضّح أهميّةَ توظيفِ المحتوى الثقافي الإسلاميّ في تعليم اللغة العربيّة للطلّاب الأتراك. وتتضمّن هذه الدراسة مسألتين رئيستين، في الأولى قام الباحث بتعريف مفهوم الثقافة الإسلاميّة وعرضِ خصائصها ومقوّماتها موضّحاً أهميّتها وعلاقتها بتعليم اللغة العربيّة للأتراك. ثم انتقل في المسألة الثانية إلى الحديث عن أهميّة تعليم اللغة العربيّة للمتعلّمين الأتراك في ضوء الثقافة الإسلاميّة مفصّلاً القول في المحتوى التعليميِّ الذي يجب اتّباعُه وكيفيّةِ تقديمهِ في ضوء الثقافة الإسلاميّة من خلال نموذجين تطبيقيين من سلستين تعليميتين تدرّسان في المدارس والجامعات التركيّة. وفي نهاية الدراسة توصّل الباحث إلى ضرورة تقديم الثقافة الإسلاميّة في مناهج تعليم اللغة العربيّة للمتعلّمين الأتراك واستثمارها بالشكل المناسب لما أثبتته التجارب الواقعيّة من فعاليّتها في إغناء العملية التعليمية وجعلها أكثر فائدة ومتعة لدى المتعلّمين. Islamic culture has an important place in teaching and learning foreign languages, especially Arabic, Because it is a reflection of people's lives in all their political, economic, social and educational aspects, As a major component of the content of educational material in this field. Therefore, this study came to clarify the importance of employing Islamic cultural content in teaching Arabic to Turkish students. This study includes two main issues. First, the researcher defined the concept of Islamic culture and presented its characteristics and ingredients, explaining its importance and its relationship to teaching the Arabic language to the Turks. Then he moved on the second issue to talk about the importance of teaching the Arabic language to Turkish learners in the light of Islamic culture, detailing the say in the educational content that must be followed and how to present it in the light of Islamic culture through two practical models of two educational series taught in Turkish schools and universities. At the end of the study, the researcher reached the necessity of presenting Islamic culture in the curricula of teaching the Arabic language to Turkish learners , as realistic experiences have proven their effectiveness in enriching the educational process and making it more beneficial and enjoyable for learners.

الكلمات المفتاحية

التعليم ; الثقافة الإسلاميّة ; المتعلّمون الأتراك ; المحتوى الثقافي ; Education ; Islamic culture ; Turkish learners ; Cultural content