التواصلية
Volume 6, Numéro 3, Pages 75-99
2020-10-31

مفردات المعجم الثقافي في تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها Cultural Lexicon Of Teaching Arabic Vocabulary To Non-native Speakers

الكاتب : باحث في اللغة العربية والدراسات الإسلامية مؤمن العنان .

الملخص

ملخص البحث: تناقش هذه الورقة تصنيف المفردات العربية التي يبنى عليها في تعليم العربية لغة ثانية والموضوعات التي تندرج تحتها النصوص والمفردات، ودور الثقافة في توصيل المفاهيم القيمية للمجتمعات، بأنماطها وصورها المتنوعة، بهدف تطوير بُنية معجمية للمفردات العربية تساعد المعلمين والباحثين والمعدين لكتب تعليم العربية وبرامجها في إدراك تصنيفات المعجم اللغوي حسب الأغراض الثقافية من تعليم العربية لغة ثانية، الذي يشكل محورًا في التطوير التواصلي في بنية برامج تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها. أضف إلى ذلك إبراز الحدود والروابط البينية لصور وأنماط الثقافات وفق المعجم الحضاري أو التواصلي أو الإسلامي أو القومي أو غير ذلك. وفي الختام فإن هذه الورقة تسهم في تطوير قياس المعجم اللغوي لاكتساب الكفاءة الثقافية في تعلم العربية لغة ثانية. ثم التوصيات. Abstract This paper discusses the classification of Arabic vocabulary upon which teaching Arabic as a second language is based, the topics that the vocabularies and texts fall under, and the role of culture in communicating the values and concepts of societies in the variety of patterns and images. The paper aims to develop the lexical structure for Arabic vocabulary that may guide teachers and researchers in preparing Arabic textbooks and curricula according to the cultural objectives of teaching Arabic as a second language. This structure, furthermore, forms a hub around which can take place the communicative development of curricula for the formation of Arabic language programs to non-native speakers. This discourse brings forth the limitations and interconnections of cultural forms and paradigms in accordance with either a civilizational, communicative, Islamic, or national lexicon. In conclusion, the author attempts in this paper a contribution seeking the development of an evaluative linguistic dictionary that may facilitate cultural competence in learning Arabic as a second language, and concludes with recommendations.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: مفردات، العربية، الناطقين بها، لغة ثانية، كفاءة، ثقافة، تواصلية، مهارات، محتوى ثقافي. Key Words: Arabic vocabulary, Arabic to non-native speakers, second language, competence, culture, communicative, skills, cultural content.