الممارسات اللّغويّة
Volume 9, Numéro 3, Pages 40-48
2018-11-01

تقويض الهوية الثّقافيّة في الكتاب المدرسيّ (فضاءات التّغييب وسؤال البحث عن الذّات)

الكاتب : صليحة شتيح . حدة روباش .

الملخص

يُعدّ المجتمع الجزائريّ من المجتمعات الثّرية ثقافيّا، المتعدّدة إثنيّا، تعاقبت عليه حضارات عريقة ومختلفة في الآن نفسه، ممّا أثر على نسيجه الاجتماعيّ، أحيانا بالسّلب وأحيانا بالإيجاب، ولطالما كان موضوع الهُوية (من أنا؟ ولمن أنتمي؟ ولماذا لا يتقبّلني الآخر؟ ولماذا أتقبّل الآخر؟) أهمّ سؤال مطروح بسبب ذلك التعدّد، ما خلق أزمة إيديولوجية وسياسية واجتماعية بين الأنا والآخر، كان في الغالب مثارها الاستعمار؛ لأنّ الاختلاف الإثني لا يعني بالذّات اختلاف الهُوية، ما دام الوطن واحدا. ولعلّ أهمّ استثمار يمكن من خلال تعزيز هويتنا، وفتح باب التعايش والتّقبل بين الأنا والآخر هو التّعليم، من خلال بثّ رسائل إيجابية تعزّز قيمنا الوطنية وتبيّن هويتنا، وأنسب أداة في ذلك الكتاب المدرسيّ، وبخاصة في المرحلة الابتدائية؛ لأنّ الطّفل يتأثّر بالنّصوص الواردة فيه، ويطالعها بشغف، وترسخ في ذاكرته، وأهمّ شيء يصدّق ويتفاعل مع مضمونها. The pitfalls of deconstructing the cultural identity and the labyrinth of belonging in the textbook Summary: Algerian society is considered one of the culturally rich societies, multi-ethnic, with successive ancient and different civilizations at the same time, which affected its social fabric, sometimes negatively and sometimes positively, and the issue of identity has always been (Who am I? And to whom do I belong? And why does the other not accept me? Do I accept the other?) The most important question posed because of this multiplicity is what created an ideological, political and social crisis between the ego and the other, which was often provoked by colonialism. Because ethnic difference does not necessarily mean different identity, as long as the country is one. Perhaps the most important investment that can be made through strengthening our identity and opening the door to coexistence and acceptance between the ego and the other are education, by transmitting positive messages that reinforce our national values and clarify our identity, and the most appropriate tool in that textbook, especially at the elementary level. Because the child is affected by the texts contained therein, reads them passionately, and is entrenched in his memory, and the most important thing is to believe and interact with its content.

الكلمات المفتاحية

تقويض، التّغييب، الذّات، الأنا، الآخر، الهُوية، الكتاب المدرسيّ.