مقاربات
Volume 6, Numéro 2, Pages 20-31
2020-08-29

الموروث الشعبي في الفيلم الجزائري" القلعة"‏

الكاتب : بوستة مريم .

الملخص

لكل أمة تراث يعبر عن هويتها، بل هو خير معبر عنها، كونه جزء منها، ولا يمكن أن تؤسس ‏أمة نهضتها على تراث آخر غير تراثها، لأن التراث زادها التاريخي الذي يختزن إمكانات النهوض ‏والإبداع في حياة الأمم.‏ انطلاقا من هذا الطرح، يهدف المقال إلى الكشف عن تمظهرات الموروث الشعبي في فيلم" ‏القلعة" لجعله نافذة يطل عليها المتلقي من خلالها على العمل السينمائي، الأمر الذي يسمح ‏بانفتاحه أكثر على التراث الجزائري.‏ Every nation has a heritage that expresses its identity, rather it is a good expression of it, ‎being part of it, and a nation whose renaissance cannot be based on another heritage other ‎than its own, because heritage has increased its history, which stores the possibilities of the ‎advancement and creativity in the life of nations.‎ Proceeding from this view, the article aims to reveal the manifestations of the popular ‎heritage in the movie "The Citadel" to make it a window through which the recipient ‎overlooks the cinematic work, which allows it to open more to the Algerian heritage. ‎

الكلمات المفتاحية

الموروث، الموروث الشعبي، الفيلم. ‏