مقاربات
Volume 6, Numéro 2, Pages 20-31
2020-08-29
الكاتب : بوستة مريم .
لكل أمة تراث يعبر عن هويتها، بل هو خير معبر عنها، كونه جزء منها، ولا يمكن أن تؤسس أمة نهضتها على تراث آخر غير تراثها، لأن التراث زادها التاريخي الذي يختزن إمكانات النهوض والإبداع في حياة الأمم. انطلاقا من هذا الطرح، يهدف المقال إلى الكشف عن تمظهرات الموروث الشعبي في فيلم" القلعة" لجعله نافذة يطل عليها المتلقي من خلالها على العمل السينمائي، الأمر الذي يسمح بانفتاحه أكثر على التراث الجزائري. Every nation has a heritage that expresses its identity, rather it is a good expression of it, being part of it, and a nation whose renaissance cannot be based on another heritage other than its own, because heritage has increased its history, which stores the possibilities of the advancement and creativity in the life of nations. Proceeding from this view, the article aims to reveal the manifestations of the popular heritage in the movie "The Citadel" to make it a window through which the recipient overlooks the cinematic work, which allows it to open more to the Algerian heritage.
الموروث، الموروث الشعبي، الفيلم.
زندري عبد النبي
.
ص 295-304.
شريف عبدالقادر
.
ص 75-96.