مجلة البحوث التاريخية
Volume 4, Numéro 2, Pages 247-259
2020-09-30

History Why Is It Written And Who Writes It?

Authors : Nadjib Benkheira .

Abstract

History, why do we write it and who writes it? It has become clear in contemporary culture that caring for the past is not like remembering events that have passed and gone, and there is no census of names that have gone and gone, and not an intellectual luxury used by pastors who look at the present with a dark, look .. In an era in which the curricula were numerous, the visions varied, and the references differed in it .... There must be a clear scientific position based on firm principles that highlight the right approach in writing history, and the characteristics of who writes it, because in the absence of the curriculum the energies are scattered, efforts fragment, and intolerance intensifies Effectiveness diminishes, and bidding weakens. Research in the past means only research in order to know the civilized self, the strengths of it and the weaknesses, because knowledge of the self is the basis of self-confidence, and the drive for achievement, creativity and giving ... And the contemporary generation possesses the tools of research, the methods of consideration, the mechanisms of investigation, and the means of communication, which makes it able to re-read its history away from the condescending view that characterized the tendency of orientalists who wrote dark papers about the history of the Arabs and their prosperous Islamic civilization ... This article highlights these meanings in the following axes: 1- Historical knowledge: laying the foundations. 2- Why do we record history? 3- Who writes history التاريخ لماذا نكتبه ومن يكتبه ؟ لقد بات واضحا في الثقافة المعاصرة أن الاهتمام بالماضي ليس من قبيل استذكار أحداث مضت و انقضت، ولا إحصاء لأسماء ذهبت واندثرت، وليس ترفا فكريا يشتغل به الماضويون الذين ينظرون إلى الحاضر نظرة قاتمة سوداوية معتمة .. وفي عصر تعددت فيه المناهج ، وتنوعت فيه الرؤى ، واختلفت فيه المرجعيات ....لا بد من موقف علمي واضح ينبني على ثوابت راسخة تُبرز المنهج القويم في كتابة التاريخ ، ومواصفات من يكتبه ، لأنه في غياب المنهج تتبعثر الطاقات ، وتتفتت الجهود ، ويشتد التعصب ، وتتضاءل الفاعلية ، ويضعف العطاء . إن البحث في الماضي لا يعني سوى البحث قصد معرفة الذات الحضارية ، جوانب القوة فيها وجوانب الضعف ، لأن معرفة الذات أساس الثقة بالنفس ، و الدافعة للإنجاز و الإبداع و العطاء .... و الجيل المعاصر يملك من أدوات البحث ، وطرائق النظر ، وآليات التحقيق ، ووسائل التواصل ما يجعله يستطيع أن يعيد قراءة تاريخه بعيدا عن النظرة الاستعلائية التي طبعت تناول المستشرقين المغرضين الذين سطروا صحائف قاتمة حول تاريخ العرب و حضارتهم الإسلامية الزاهرة ... وهذا المقال يبرز هذه المعاني في المحاور التالية : 1 ـ المعرفة التاريخية : إرساء الأسس. 2 ـ لماذا نسجل التاريخ ؟ 3 ـ من يكتب التاريخ ؟

Keywords

Key words: historical knowledge,- history writing, -awareness of history,- characteristics of the historian, -Islamic civilization