مجلة التغير الاجتماعي
Volume 4, Numéro 1, Pages 169-182

التقويم البيداغوجي كاستراتيجية لجودة العملية التعليمية

الكاتب : يحياوي نجاة . بوزيد سليمة .

الملخص

ملخص: يسمى هذا العصر بعصر الجودة، ويعتبر التعليم هو أساس تقدم المجتمعات، لذا تسعى كافة الحكومات لتوجيه جهودها واهتمامها بالعملية التعليمية وتطويرها، ونجاح أي نظام تعليمي متعلق بدقة عملية التقويم لهذا النظام، ويشمل التقويم كل ما يتعلق بالتعليم، كما أن التقويم هو أحد أساليب التعليم الفعالة التي تدعم قدرات المتعلمين وتنمي مواهبهم حتى تساعدهم على اكتساب المعرفة اللازمة والمهارات العملية والسلوك التطبيقي الذي يتناسب مع التغيرات المعاصرة. لهذا فالتقويم عنصراً مهماً من عناصر العملية التعليمية، ويؤثر فيها ويوجه مسارها، كما يعرفنا باتجاهات المتعلم، ومدى تكيفه الاجتماعي والتعلّمي، وهو المنطلق الرئيسي لتحسين وتطوير العملية التعليمية، وفي هذه المقالة نحاول توضيح أهمية التقويم البيداغوجي كاستراتيجية مهمة وفعالة لنجاح العملية التعليمية وإنشاء جيل ذو تعليم عالي الجودة قادرة على تطوير المجتمع. Abstract : This age is called the Quality Age, and éducation is the basis for the progress of societies, so all governments seek to direct and develop their efforts and interest in the educational process, and the success of any educational system closely related to the evaluation process of this system.It is an effective teaching method that supports learners' abilities and develops their talents to help them acquire the necessary knowledge, practical skills, and practical behavior that is appropriate to contemporary changes. The évaluation is therefore an important élément of the learning process.The pedagogical evaluation influences the learning process and helps guide them . We are also aware of learner trends, social adaptation and learning, and are the main starting point for improving and developing the educational process, and in this article we are trying to clarify the importance of pedagogical évaluation as an important and effective strategy for the success of the éducational process and to create a generation with high quality éducation capable of déveloping society.

الكلمات المفتاحية

التقويم البيداغوجي ; العملية التعليمية ; الجودة التعليمية