مجلة جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية
Volume 27, Numéro 3, Pages 59-74
2013-12-15

تفسير القرءان بالقرءان -أنموذج من تفسير النبي

الكاتب : موجاري جميلة .

الملخص

الملخص: تفسير القرآن بالقرآن أصح طرق التفسير كما قال العلماء. وأول من طبق هذه الطريقة ووجه إليها الرسول  حينما قال للسائل عن معنى الظلم الوارد في قوله تعالى: الذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ (الأنعام: 82)، ألم تنظر إلى قول لقمان لابنه: إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ (لقمان: 13)، ولذلك فإن أول مصدر يؤخذ منه تفسير النص القرآني القرآن ذاته. وهذا عمل لا يقدر عليه إلا من امتلك معرفة الضوابط والقواعد الموجهة لهذا النوع من التفسير، وأول أمر يجب التقيّد به عدم الانتقال إلى إعمال العقل لبيان ذلك حتى يبحث هل ثمة تفسير بالمنقول صحيح لذلك النص أم لا؟ هذا ما سيأتي الحديث عنه في هذا المقال. Abstract: Interpreting the Coran by the Coran itself is the most correct method for interpretation as was stressed by scholers. The prophet-p.b.u.h- was the first one to apply this method and to point to it, when asked by someone about the meaning of wrong as expressed by Almighty God: “those who believe and do not confuse their beliefs with wrong”-6:82. Consider what lokman said to his son: ”do not join in worship-other- with God: for false worship is indeed the highest wrong-diong”-31-13-. That is why the first source the interpretation of the coranic text is taken from is the coran itself. Such task can not be successfully undertaken except by the one who has full knowledge of the norms and rules concerning such kind of interpretation. The first inevitable command is to avoid any move to brain activity to prove anything until we study the question whether there has been any correct interpretation of the text in the past. This is what the present paper will be about.

الكلمات المفتاحية

تفسير؛ القرآن؛ بالقرآن