فصل الخطاب
Volume 6, Numéro 1, Pages 301-317
2017-03-01

التيسير في النحو والتجديد فيه ودور المنظومات النحوية في ذلك نظم الألفية أنموذجا Facilitation And Innovation In Grammar And The Role Of The Grammatical Systems Millennium Systems Model

الكاتب : عبد القادر منداس .

الملخص

شهد النحوُ العربي في مراحل تطوره التاريخية، صوراً مختلفةً في طرائق التأليف فيه وكيفية تعليمه، وأساليب تقديمه للمتعلمين على تنوع مستوياتهم، وقد اتصف بهذه الأهمية بسبب اتصاله بالنص القرآني، الذي نزل بلسان عربي مبين. وقد كان الشعر التعليمي من تلك الأصناف التي أفادت النحو، حيث أُلِّفت منظومات تجمع مسائل النحو، وتختصرها بشكل جامع، موَجَّهة خصوصا للمتعلمين والطلاب. وقد كان ابن مالك وقبله ابن معطي من أهم من اشتهر بالمنظومة الألفية في النحو، إذ جمعت المسائل النحوية جميعها فيما يزيد عن الألف بيت، بأسلوب معياري تقعيدي، لتكون الألفية بهذا بحقِّ مشروعا علميا لغويا، أفاد في تجديد طرائق أداء النحو وتعليمه، بل الغرض الأساس منها هو تيسير تلقي النحو وتعلُّمه؛ ومع ذلك فقد رأى بعضهم أن المنظومات قد خرجت في بعض أطوارها عن التيسير، إلى التعقيد والصعوبة والإلغاز، بحيث صارت هي الأخرى بحاجة إلى الشرح والتوضيح ولا يُكتفى بها وحدها، فما مدى التيسير في النحو والتجديد فيه الذي تحمله منظومة كنظم الألفية؟. Abstract: During its historical development stages, Arab grammar witnessed different images in the methods of authorship in it, how to teach it, and the methods of presenting it to learners on the diversity of their levels. It has been characterized by this importance because of its connection to the Qur’anic text, which was revealed with an explicit Arabic tongue. The Educational poetry was one of those categories that benefited grammar, where systems were created/drafted compiling grammar issues, and it summarizes them in an inclusive way, directed especially for learners and students. Ibn Malik and before him Ibn Muati were among the most important people known for the Millennium System in grammar. Therefore, all the grammatical issues were gathered in more than a thousand verses, in a normative and pragmatic style, so that the Millennium is truly a scientific linguistic project. It benefited in renewing the methods of performing grammar and its teaching rather, its primary purpose is to facilitate the reception and learning of grammar. However, some of them saw that the systems have gone out in some phases of facilitation, to complexity, difficulty and mystery, so that it also became in need for explanation and clarification and does not suffice by itself. What is the extent of facilitation that grammar and its renewal in the Millennium Systems, carries?

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: النحو؛ التجديد؛ التيسير؛ ابن مالك؛ ابن معطي؛ الشرح؛ اللغة؛ العلم؛ المعيار؛ التعليم. Keywords: Grammar, renewal, facilitation, Ibn Malik, Ibn Mu'ti, annotation, language, science, standard, teaching.