فصل الخطاب
Volume 6, Numéro 1, Pages 81-100
2017-03-01

عنف الصُّورة ومحاولة التّحرر من ميتافيزيقا النّص Image Violence And Attempt To Break Free From Text Metaphysics

الكاتب : معازيز بوبكر .

الملخص

مــــا تقــــوم بـــه الصّـــورة فـــي الكتابـــات المعاصـــرة وفـــي كــــلّ الحقـــول الأخـــرى ؛ هــــو زحـــزحة المعنــــي انطـــــلاقا مــــــن ذلــــك التّعـــدد والتّنــــوع الـــــذي تدشنـــه داخـــل السيــاق؛ حيــث تنــادي بهويـــة جديــدة للــنص ؛ وتمــارس نــوعا مــن القطيعــة مــع صاحبـــه أو التنكــر لـــه... لذلـــك نجــد الصــورة تحــرص قبـــل كــل شــيء علـــى مراقبــة الــــذات المتلقيــــة للعمــل؛ وإن هــذه الخصيصــة تتحـــكم فـــي زمــن السائــل والمســؤول والمتأمـــل والمتأمـــل فيـــه؛ وهنـــا تكمـــن أهمـــية المراقـــبة. الأمــر الــذي يجعــل المشاهــد أو القـــارئ يبتعــد عـــن نزعــة الحنيــن أو عــــن كـــل مصـــدر مــن مصــادر الكبـــت التــي تساعـد علــى تحليــل هـــذه الصــور أو المشاهــد فـــي النــص والتوزيـــع الـــذي يعيــن علـــى الحقيقـــة المستهدفــة ذهنــيا ولا تتحــقق فــي الواقـــع. ومـع هــذا التعنيــف والتمنــع تحــاول الصــور في الأطــروحات الحديثــة تخليــص المتلقــي وتحريـــره مــن الوهــم الذي كــان يحـــدده النــص سابقــا، وفــرض نــوع مــن التجربــة التــي هــي أساســا نـــوع مــن العبور والمخاطــرة فــي الوقــت نفــسه كمــا يـــرى "روجــي مويني"؛ حــيث يصــبح هـــذا الملتقــي فــي مواجهــة ويتلقــى بــلا وطــــن ولا هويـــة وبأحشـــاء نازفـــة كمـــا يقــال. Abstract: What the picture does in contemporary writings and in all other fields is the meaning displacement starting from the multiplicity and the diversity that it inaugurates within the context, where it calls for a new identity for the text, and practices a kind of disconnection with or denial of its owner. Therefore, the image is above all concerned with self-monitoring of the recipient. This characteristic controls the time of the questioner and the questioned, the mediator and contemplated; here lies the importance of observation, and monitoring which makes the viewer or reader keeps away from nostalgic tendency or any source of repression that helps to analyze these images or scenes in the text, and a distribution that helps to the fact that is intellectually targeted and does not materialize in reality. With this violence and abstinence, the images in modern theses try to redeem the recipient and to free him from the illusion that was previously determined by the text, and imposed a kind of experiment which is essentially a kind of transit and risk at the same time as seen by "Roger Moyne"; where this recipient becomes confronted to and receives without homeland and identity and with, as it is said, bleeding bowels.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الصورة؛ الكتابة المعاصرة؛ المعنى؛ السياق؛ القطيعة؛ القارئ؛ المتلقي؛ الوهم؛ الكبت. Keywords: Image, contemporary writings, meaning, context, disconnection, reader, recipient, illusion, inhibition.