فصل الخطاب
Volume 6, Numéro 1, Pages 33-50

الحجاج والبذاءة، مقاربة تداوليّة بلاغيّة لتعليقات الجمهور على "اليوتيوب" Argumentation And Indecency/profanity, A Rhetoric-pragmatic Approach To Public Comments On “you Tube”

الكاتب : عماد عبد اللطيف .

الملخص

تثير لغة الأفراد العاديين المكتوبة في وسائط الاتصال العديد من الأسئلة البحثية في اللسانيات والبلاغة على نحو الخصوص. ويحاول هذا البحث استكشاف بعض الخصائص اللسانية والبلاغية لنوع بعينه من أنواع خطاب الجمهور في وسائط التواصل التفاعلية هو التعليق على الأحداث السياسية المنقولة عبر يوتيوب. تتكوّن مادة البحث من تعليقات الجمهور على بثّ مناظرة بين السيّد عمرو موسى والدكتور عبد المنعم أبو الفتوح في المرحلة الأولى من الانتخابات الرئاسية عام 2012. وهي تشكّل مدوّنة من التعليقات المكتوبة مكوّنة من 4886 تعليقًا على بثّينِ مختلفينِ للمناظرة على يوتيوب، أحدهما بثٌّ حيٌّ كامل لها، والآخر تسجيل لمقتطفات منها. يرجع اختيار هذه المدوّنة إلى ضخامة حجم التعليقات وتزامنية إنتاج معظمها مع بثّ الحدث، وهو ما يضمن درجة أكبر من العفوية والتلقائية. ويركز البحث على معالجة ظاهرتين هما طبيعة الحجج المستخدمة في التعليقات، وشيوع لغة البذاءة من منظور بلاغي تداولي. ويحاجج بأن التواصل عبر الفضاءات الافتراضية يطرح تحديات عدة على بعض الأفكار المستقرة حول هاتين الظاهرتين. Abstract: The written language of ordinary individuals in the virtual space raises many rhetoric and linguistic issues in particular. This research attempts to explore some linguistic and rhetorical features of a particular type of audience speech in interactive media, which is commentary on political events transmitted through YouTube. The research material consists of public comments on broadcasting a debate between Mr. Amr Moussa and Dr. Abdel Moneim Aboul Fotouh in the first phase of the presidential elections in 2012. It is a blog written from 4886 comments on two different broadcasts of the debate on YouTube. One is a full live broadcast, and the other is a recording of excerpts. The choice of this blog is due to the large volume of comments and the synchronization of most of them with the broadcast of the event, which guarantees a greater degree of spontaneity and automaticity. The research focuses on addressing two phenomena, namely the nature of the arguments used in the comments, and the prevalence of the language of indecency from a deliberative rhetorical perspective. He argues that communication across virtual spaces poses several challenges to some of the stable ideas about these two phenomena.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الحجاج، استجابات الجمهور، التداولية، البذاءة، البلاغة في الفضاء الافتراضي، يوتيوب. Keywords: Argumentation, audience interrogatories, pragmatics, indecency/profanity, rhetoric in virtual space, YouTube.