الممارسات اللّغويّة
Volume 11, Numéro 3, Pages 294-323

إشكاليّة اللّغة وتلقّي الصّورة في قصّة " هنسل وغرتل " عند تلاميذ السّنة الثّالثة ابتدائي.

الكاتب : سماعيل سامية .

الملخص

ملخص: تعتبر القصّة من الآداب التي تثير انتباه وفضول الطّفل، والسّبب في ذلك يعود إلى عمليّة المزج بين الصّورة واللّغة فيها، ما يؤدي إلى اختلاف في كيفيّة انجذاب الطّفل إلى القصّة المصوّرة وكذا إلى كيفيّة تلقّيها. فيا ترى هل ستساعد عمليّة المزج هذه، الطّفل، على فهم الصّورة أكثر وأفضل أم لا؟. تُعدّ القصص المصوّرة من أهمّ الآداب اللاّفتة والمثيرة لانتباه الطّفل، وتُعرف بأنّها قصص مصحوبة بالصّور هدفها توضيح وإبراز شخصيّات القصّة وأحداثها وتقريبها أكثر للمتلقّي، وسُمّيت عند البعض بقصص الرّسوم وعند البعض الآخر بالقصص المصوّرة. ولقد تناولنا في بحثنا هذا كيفيّة تلقّي القصّة المصوّرة "هنسل وغرتل" لدى تلاميذ السّنة الثّالثة ابتدائي، مستعينين بتوزيع استبانات علهم، وتوصّلنا إلى نتائج مفادها أن الصّور والرّسوم المرفقة للقصّة الموجّهة للطّفل تلعب دورا مهمّا في العمليّة التّعلّميّة، إذ تمكّن التّلاميذ من قراءة الصّور المرفقة للقصّة المقترحة وفهم مضمونها دون عناء حيث تجاوبوا مع محتوى الصّور والنّص معا، وبهذا نستلزم فاعليّة الصّور والرّسوم التّوضيحيّة في قراءة التّلميذ للقصص الموجّهة إليه وتفاعله معها. الكلمات المفاتيح: القصة المصوّرة، التلقي، اللّغة، الإدراك، مستويات تلقي الصورة. The problem of language and image taking in the story of Hansel and Gretel for the third year primary school students. Summary : The story is concidered one of the eliquette that arouses the child’s interest and curiosity,and the reason of this is due to the process of mixing between the image and the language in it, which leads to a difference in how the child is attracted to the illustrated story as well as how it is received. So, will this blending process help the child to understand the picture better and better or not ?. The illustrated stories are among the most interesting and attractive literature for the child’s attention, and they are known as stories accompanied by pictures aimed at clarifying and highlighting the story’s characters and its events and bringing it closer to the recipient. In our research, we discussed how to recieve the picture story Hansel and Gretel by the third year primary students, with the help of distibuting questionnaires to them. We came to the conclusion that the pictures and drawings attached to the story directed to the child play an important role in the learning process, as the students were able to read the images attached to the proposed story and understand its content without effort, as they responded to the content of the images and the text together, and by this, we require the effectivness of pictures and illustrations in the student’s reading of the storiesdirected to him and his interaction with them. Keywords : Illustrated stories, language, receiving, perception, levels of image acquisition.

الكلمات المفتاحية

التلقي ; اللغة ; الإدراك ; القصة المصورة; مستويات تلقي الصورة