الممارسات اللّغويّة
Volume 11, Numéro 3, Pages 198-225
2020-10-20

دلالات المصطلحات التربوية التعليمية العربية والفرنسية مقاربة

الكاتب : معاتقي نادية .

الملخص

يطرح واقع المصطلح التربوي مجموعة واسعة من الإشكالات منها ما هي متعلقة بإشكالية ترجمة المصطلح وتعدد الترجمات من جهة، ومنها ما هي متعلقة باللبس في المفاهيم من جهة أخرى، التي تشكل عائقا أمام الفهم السريع والسليم في آن واحد للمضامين التربوية، فإشكالية نقل المصطلح التربوي من اللغة الأجنبية إلى العربية أصبح أمرا ليس بالهين يستدعي بحثا دقيقا يفرض النظر العلمي فيه في ظل الثورة الرقمية والانفجار المعرفي والتكنولوجي المعاصر خاصة. there is a variety of problematic concerning the concept of Education. Some of these problematic are concerned with the translation of the concept and the variety of its translations. Some of these concepts are concerned with the complexity of the concepts that are related to Education. These complexities constitute a barrier from good and quick understanding of the Educational programs. The problematic of translating the Educational concept from a foreign language into Arabic became a difficult task, it requires a very precise scientific research that would take into consideration the new advances in technology

الكلمات المفتاحية

التربية ; التعليم ; المصطلح