مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 10, Numéro 2, Pages 251-266
2018-06-15

مهارات التعلم–الصعوبات، الرصيد،الاحتياجات-في المعلوماتية و تطبيق البرامج الاحصائية لدى طلبة قسم علم النفس وعلوم التربية من وجهة نظرهم -دراسة ميدانية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة-

الكاتب : بن ساسي عقيل .

الملخص

1- ملخص الدراسة: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى صعوبات التعلم و المهارات التي يتحكم فيها طلبة علم النفس وعلوم التربية في مقياسي المعلوماتية وتطبيق البرامج الإحصائية، و معرفة الاحتياجات التدريبية لهم من وجهة نظرهم، ومعرفة مدى تأثر ذلكبالتخصص قبل الجامعة(أدبي/علمي).لتحقيق أهداف الدراسة بنى الباحث استبانتين هما البطاقة التقييمية لمقياس المعلوماتية، و البطاقة التقييمية لمقياس البرامج الإحصائية. شارك في الدراسة 92 طالبا من قسم علم النفس و علوم التربية. بعد تحليل البيانات إحصائيا باستعمال برنامجي Excel 2010 وSPSS 20.0 توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: - أغلب طلبة الليسانس (60 %) لا يواجهون صعوبات تعلم في مقياس المعلوماتية. - بلغت نسبة مهارات التعلم التي يتقنها طلبة الليسانس في مقياس المعلوماتية(21 من 23 أي 91.30%). - أغلب طلبة الماستر(65.94%) لا يواجهون صعوبات تعلم في مقياس تطبيق البرامج الإحصائية. - بلغت نسبة مهارات التعلم التي يتقنها طلبة الماستر في تطبيق البرامج الاحصائية(22 من 23 أي 95.65%). - لا توجد فروق دالة إحصائيا في الاستجابة على البطاقة التقييمية في تطبيق البرامج الاحصائية تعزى إلى التخصص قبل الجامعة(أدبي/علمي). كلمات مفتاحية: المعلوماتية، تطبيق البرامج الإحصائية، صعوبات التعلم في Excel،صعوبات التعلم في SPSS. Abstract: This study aims at investigating the level of learning difficulties and skills that are mastered by students of Psychology and the Sciences of Education in informatics, and the application of statistical programs courses. And identifying the training needs from their point of views. Also it seeks at investigating the differences between groups attributed to the pre-university specialization (literary/scientific). To achieve the objectives of the study, the researcher designed two questionnaires: the assessment card for the informaticscourse, and the assessment card for the statistical programs course, after verifying the validity of the measurement by extracting their psychometric properties.92 students participated in the study. After analyzing the data statistically using Excel 2010 and SPSS 20.0,Thefinding showed that: -Most students (60%) in license degree have not got learning difficulties in the informatics course, and 91.30%(i.e. 21 out of 23 skills) of learning skills that are mastered by them. - Most students (65.94%) in master’s degree have not got learning difficulties in the application of statistical programs course, and 95.65%(i.e.22 out of 23 skills) of learning skills mastered by them. - No significant difference in the assessment card for the statistical programs course attributed to the pre-university specialization(literary / scientific). Keywords: Informatics, Application of statistical programs, Learning difficulties in Excel, Learning difficulties in SPSS.

الكلمات المفتاحية

المعلوماتية، تطبيق البرامج الإحصائية، صعوبات التعلم في Excel،صعوبات التعلم في SPSS Informatics, Application of statistical programs, Learning difficulties in Excel, Learning difficulties in SPSS