مدارات للعلوم الإجتماعية والإنسانية
Volume 1, Numéro 2, Pages 151-161
2020-08-31

علاقة التوافق النفسي بالتفاعل الصفي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية

الكاتب : سليمة مداني . مريم قديد .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى علاقة التوافق النفسي بالتفاعل الصفي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية ، وهذا بهدف ‏التعمق في شخصية التلميذ في هذه المرحلة، ومعرفة الفروق بين تلاميذ ‏المرحلة الثانوية في مستوى التوافق النفسي والتفاعل الصفي ‏في ضوء متغير الجنس، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الذي ‏يحقق للباحث فهماً أفضل للظاهرة موضع البحث، وقد تم ‏استخدام في البحث الأساليب الإحصائية التالية: المتوسط الحسابي ‏والانحراف المعياري ومعامل ألفا لكرونباخ، والتجزئة النصفية ‏والتكرارات والنسب المئوية، ومعامل ارتباط بيرسون، واستخدام اختبار ‏‏(ت) ‏test‏ ‏T‏. ‏ ‏ ‏‎‎‏ وتكونت عينة الدراسة االسيكومترية من (20) تلميذ وتلميذة من تلاميذ ‏مرحلة التعليم الثانوي بهدف التأكد من صدق وثبات أدوات الدراسة، وقد تم اختيار العينة بطريقة عشوائية.‏ ‏ وبينت الدراسة النتائج التالية:‏ إن لكل من الجنس ، علاقة مباشرة وغير مباشرة مع التوافق النفسي و التفاعل الصفي لدى طلاب الثانوية، و منه فانه قد ثبتت لنا الفرضيات التي سقناها في التساؤلات الرئيسية للمذكرة، ناهيك على انه لهذه السلوكيات علاقة بينية بينها فبعضها بظهر من خلال التصرفات و المعاملات اليومية و الاخر يمثل الجوهر النفسي للطالب. This study aimed at identifying the relationship of psychological compatibility with class interaction with secondary school students, and this is with the aim of delving deeper into the personality of the student at this stage, and to know the differences between secondary school students in the level of psychological compatibility and class interaction in the light of the gender variable, and the study relied on the curriculum Descriptive, which provides the researcher with a better understanding of the phenomenon in question, and the following statistical methods have been used in the research: arithmetic mean, standard deviation, the Alpha coefficient of Cronbach, middivision, iterations, and percentages, the Pearson correlation coefficient, and the use of the (T) test test T. Thesample of the electromechanical study consisted of (20) male and female students from secondary school pupils with a view to ascertaining the sincerity and consistencyof the study tools, and the sample was chosen in a random way The study showed the following results: Each of the sex has a direct and indirect relationship with Psychological compatibility and classroom interaction among high school students, and from it it has been proven to us the assumptions that we have covered in the main questions of the memo, not to mention that these behaviors have an interrelationship between them, some of them at back through actions and daily transactions, and the other represents the psychological essence of the student.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التوافق النفسي، التفاعل الصفي، تلاميذ المرحلة key words:Psychological compatibility / class interaction / high school students