مدارات للعلوم الإجتماعية والإنسانية
Volume 1, Numéro 2, Pages 134-150
2020-08-31

واقع التدريب في تحسين أداء العاملين في المؤسسات

الكاتب : سهام شلقود .

الملخص

تسعى المؤسسات إلى الاستفادة من المفاهيم الإدارية الحديثة من خلال توظيف مفهوم التدريب في تحسين أداء العاملين في المنظمات من اجل ضمان خدمات أفضل وتحقيق قفزة نوعية في مجالها وفي محيطها بين مثيلاتها من المؤسسات المنافسة، و ذلك من اجل الارتقاء بمستوى الخدمات التي تقدمها وبمستوى الأداء الفردي باعتباره مطلبا أساسيا تنشده جميع المنظمات على الصعيد المحلي و على الصعيد العالمي، و هذا في محاولة جادة من اجل تحسين أداء العاملين ،و من هنا هدفت هذه المقالة إلى التعرف على واقع التدريب في تحسين أداء العاملين في المؤسسات حيث سلطنا الضوء على التدريب وأهميته في تحسين أداء العاملين والفوائد التي يجرها على المؤسسة والفرد العامل بحد ذاته ، وفي الأخير خلصت الدراسة إلى أن التدريب عنصر فعال في المؤسسة إذ يمثل الركيزة الأساسية في تطوير وترشيد أداء القوى العاملة. The institutions seek to take advantage of modern administrative concepts by employing the concept of training to improve the performance of workers in organizations in order to ensure better services and achieve a qualitative leap in their field and in their surroundings among their counterparts from competing institutions, in order to improve the level of services provided and the level of individual performance as A basic requirement sought by all organizations at the local level and at the global level, and this is in a serious attempt to improve the performance of workers, this article aimed to identify the reality of training in improving the performance of workers in institutions, where we highlighted the training and its importance in improving the performance of workers and the benefits that it brings to the institution and the individual person itself, and in the last study concluded that training is an effective element in the institution as it represents The main pillar in developing and rationalizing workforce performance

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التدريب ، أداء العاملين .