مجلة الآداب واللغات والعلوم الإنسانية
Volume 3, Numéro 1, Pages 65-76
2020-03-01

جماليات التكرار في نماذج شعرية للمتنبي

الكاتب : عبد الحميد معيفي .

الملخص

يلعب التكرار دورا بارزا في تأكيد الدلالة وتفعيلها، وذلك بالتركيز عليه من قبل الكتاب والشعراء، فهو نابع من صميم التجربة الشعورية الشعرية التي مرّ بها الشاعر ويُعدّ كذلك ظاهرة أسلوبية مهمة في العمل الإبداعي، وهذا ما لاحظناه عند تتبعنا لهذه الظاهرة في هذه النماذج الشعرية للمتنبي الذي استطاع أن يطوعها لخدمة عدة جوانب في أبياته، ومنها الجانب الصوتي والإيقاعي والتصويري والدلالي مما جعل النص متكاملا، وبذلك فهو ظاهرة تتسم بالشمول والدقة، وتعمل على إثبات وجود اللفظة المكررة التي تكسبها الوظيفة الدلالية بعدها المعنوي الذي يكون وقعه كبيرا وبعده أكبر في النص. Repetition plays a prominent role in confirming the significance and activating it, by focusing on it by writers and poets, as it stems from the heart of the poetic emotional experience that the poet went through and is also an important stylistic phenomenon in creative work, and this is what we observed when we followed this phenomenon in these poetic models of the Mutanabi who He was able to volunteer her to serve several aspects of his verses, including the audio, rhythmic, pictorial, and semantic aspects, which made the text complete, and thus it is a phenomenon characterized by comprehensiveness and accuracy, and works to prove the existence of the repeated word that the semantic function earns after the moral, which has a great impact and beyond it is greater In the text. Key words: repetition, aesthetic, role, semantic dimension.

الكلمات المفتاحية

التكرار، الجمالية، الدور، البعد الدلالي