الآداب
Volume 20, Numéro 1, Pages 8-27
2020-10-10

صناعة الموشح في آخر العصر الأندلسي موشحات ابن خاتمة الأنصاري أنموذجا

الكاتب : زيقم مداني .

الملخص

يعد فن الموشحات واحدا، من أهم ألوان التجديد الذي عرفه الشعر العربي القديم، وقد اخترعه الأندلسيون بتأثير من معطيات بيئتهم الثقافية التي شهدت شيوع الغناء وتطور الموسيقى والبيئة الاجتماعية التي عرفت مجالس الأنس والبيئة الجغرافية التي تميزت بتلك الطبيعة الجميلة التي افتتن بها الأندلسيون. استحسن فنَّ الموشحات أندلسيون كثر وشاع بينهم، واستقل بقالبه الخاص، وصار له أعلامه. وقد عرف ذروة ازدهاره في القرن الخامس الهجري، ويعد ابن خاتمة الأنصاري (ت 770 هـ) واحدا من الذين برعوا في هذا الفن في آخر العصر الأندلسي. تسعى هذه الدراسة إلى الإجابة عن أسئلة حول موشحات ابن خاتمة تستقي أهميتها من رأي بعض الدراسين الذين وصفوها بالجودة، فما خصائص فن التوشيح عند ابن خاتمة من حيث بناؤه الفني وصوره ولغته وأهم أغراضه؟ ومن ثَم ما قيمته الفنية قياسا إلى مرحلة النموذج والاكتمال؟ The art of "muwashahat"( an Andalusian poetic form) is one of the most important types of renewal that ancient Arabic poetry has known. Andalusians created it under the influence of the conditions of their cultural environment Characterized by the widespread singing and development of music and the social environment, he social environment that characterized the celebrations, And the geographical environment that was characterized by that beautiful nature in which the Andalusians were fascinated. The art of mouashah admired many Andalusians and spread among them, it became famous in his own form, it was famous and succeeded in the fifth century AH, Ibn Khatimah Al-Ansari (d. 770 AH) is one of those who excelled in this art in the end of the Andalusian era. This study seeks to answer questions about Ibn Khatima's muwashahat, Its importance comes from the opinion of some researchers who described it as quality. So, what are the characteristics of Ibn Khatima's muwashshahat on the level ofaesthetic structure and the most important topics? And then what is its aesthetic value compared to the stage of the Sample?

الكلمات المفتاحية

الموشحات الأندلسية؛ ابن خاتمة الأنصاري؛ بناء الموشح، الأغراض