مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 12, Numéro 6, Pages 603-616
2020-10-08

القدرة التنبؤية للدافعية العقلية بالتحصيل الدراسي "دراسة على عينة من تلاميذ السنة الثالثة متوسط بمدينة ورقلة- الجزائر" Predictive Power Of Mental Motivation Academic Achievement A Study On A Sample Of Third Year Middle School Students, In Ouargla, Algeria

الكاتب : وادي فتيحة . شايب محمد الساسي .

الملخص

يهدف البحث الحالي إلى معرفة القدرة التنبؤية للدافعية العقلية بالتحصيل الدراسي لدى عينة من تلاميذ السنة الثالثة متوسط، وكذا معرفة علاقة كل من الدافعية العقلية والتحصيل الدراسي بالجنس. تألفت عينة البحث من (80) تلميذا بواقع (36) ذكرا و(44) أنتى، طبق عليهم مقياس الدافعية العقلية لـ(الفراجي، 2013)، وتم اعتماد معدل التلاميذ في الفصل الثاني للسنة الدراسية (2018-2019)، كمؤشر للتحصيل، وبعد التحقق من صدق وثبات مقياس الدافعية العقلية، ومعالجة البيانات إحصائيا؛ أظهرت النتائج أن للدافعية العقلية قدرة تنبؤية دالة بتحصيل التلميذ، فقد فسرت ما نسبته(14%) من التباين في معدل التحصيل، بينما أكدت النتائج عدم وجود فروق دالة بين الجنسين في الدافعية العقلية وفي التحصيل الدراسي. Abstract: The present research aims at investigate the predictive ability of mental motivation for academic achievement of a sample of third year middle school students, and explore the relationship between mental motivation, academic achievement and gender.The study sample consisted of 80 students: 36 males, 44 females.To achieve the aim of the study, The (Faragi, 2013) Measure of Mental Motivation was used. Student's cumulative rate academic achievement of the second semester in the school year (2018-2019) was used as an indicator of academic achievements. The results showed a significant positive relationship between mental motivation and academic achievement with correlation coefficient = 0.38. Mental motivation proved to be a predictor of academic achievement with an explained variance of 14%. No Significant differences in mental motivation, academic achievement were found between different males and females. .

الكلمات المفتاحية

دافعية عقلية ; تحصيل دراسي