الآداب
Volume 19, Numéro 1, Pages 141-169

توتـــُّـر الإيقاع بين الانتظام والتشظّي في ديوان (طالَ الشتات) لـمُريد البرغوثي The Rhythmic Tension Between Regularity And Fragmentation In The Collection Of Poetry By Mourid Al-barghouti (tala Shatat)

الكاتب : بشير عروس .

الملخص

يبحث هذا المقال، كما يوحي عنوانُه، توتُّرَ الإيقاع؛ انطلاقا من الفرضيّة الإيقاعية الأصيلة في الشعر المعاصر، القاضية بانبناء الإيقاع الشعريّ على التجربة ومعها، شعراً وشعورا؛ من خلال دراسة الانتظام والتشظي الإيقاعيّين في ديوان (طالَ الشتات) للفلسطينيّ مريد البرغوثي، وفق مقتضيات التجربة الشعريّة والتجربة الشتاتـــيّة التي عاشها الشاعر. This article, as the title suggests, examines the tension of rhythm. Based on the original rhythmic assumption of contemporary poetry, carrying the construction of poetic rhythm over -and with- the experience of poetry and feeling. However, it is a study of the rhythmic regularity and fragmentation of the collection of poetry (Tala Shatat) of Palestinian Mourid Barghouti, according to the requirements of the poetic or diasporal experience lived by the poet.

الكلمات المفتاحية

إيقاع - شعر - شتات - انتظام إيقاعي - تشظّ إيقاعي - مريد البرغوثي rhythm - poetry - diaspora - rhythmic regularity - rhythmic fragmentation - Mourid Barghouti