مجلة ببليوفيليا لدراسات المكتبات والمعلومات
Volume 2, Numéro 3, Pages 44-71
2020-09-30

دور مواقع التواصل الاجتماعي في تدعيم التواصل العلمي لمواجهة تبعات جائحة كورونا على البحث العلمي (دراسة ميدانية على عينة من طلبة وأساتذة الجامعة الجزائرية). The Role Of Social Media In Strengthening Scientific Communication To Face The Consequences Of The Corona Pandemic On Scientific Research (a Field Study On A Sample Of Students And Professors Of The Algerian University).

الكاتب : صحراوي جهاد . شايب الدراع وليد .

الملخص

من خلال هذه الازمة التي فرضت علينا التباعد الاجتماعي الذى تبعه توقف لجل نشاطات الجامعة العلمية والبحثية مما وضع اطراف منظومة البحث العلمي في مشكلة حقيقية لانعدام التواصل بينهم، وهذا لعدم استثمار الجامعة في أنظمة المعلومات الرقمية والتي تتيح لهم تخطى تلك المشكلة، الامر الذي ألزمهم الاتجاه الى مواقع التواصل الاجتماعي كوسيط للتواصل فيما بينهم، إذ تهدف هذه الدراسة للتوصل الى معرفة الدور التي تقوم به مواقع التواصل الاجتماعي في تدعيم التواصل العلمي اثناء جائحة كورونا والكشف عن مدى مساهمة هذه المواقع في فتح افاق جديدة للتواصل بين الأستاذ والطالب، بالإضافة الى تقييم حالة ومستقبل استخدامها في التواصل العلمي، ولأجل الكشف عن ذلك تم اجراء دراسة ميدانية على مجموعة من الأساتذة والطلبة المستخدمين للمواقع الاجتماعية، انطلاقا من الاعتماد على المنهج الوصفي من خلال استخدام استمارة الاستبانة الالكترونية كأداة أساسية لجمع المعلومات من المبحوثين بغية التعرف على خبايا الظاهرة، مع تبني أسلوب المسح بالعينة للوصول الي مجتمع الدراسة وهذا لعدم القدرة على الحصر الشامل لهذا المجتمع نظرا لضخامته وذلك انطلاقا من توظيف العينة القصدية بإرسال الاستبانة الى المبحوثين الذين نرى انه تتوفر فيهم الصفات والخصائص المعبر عن خصوصية المجتمع الكلي. Through this crisis, social distancing followed by the suspension of the university's scientific and research activities was forced upon us, and thus caused the parties of the scientific research system a crucial problem because of the lack of communication between them. Due to the low of investment of university in digital information systems that would allow them to overcome that problem, the educational process had to be moved to social networks as a mean to communicate. This study aims to find out the role played by social media in strengthening scientific communication during the Corona pandemic and to reveal the extent of the contribution These sites open new horizons for communication between the professor and the student, in addition to assessing the status and future of their use in scientific communication. A study was done;in this subject , on a group of professors and students using social sites, based on the reliance on the descriptive method through the use of the electronic questionnaire as an essential tool to collect information from researchers in order to identify the phenomenon, while adopting the method of scanning the sample to reach the study community and this is cannot comprehensively limit this society due to its size from the employed sample intended to send the questionnaire to the researchers, who we believe has the qualities and characteristics expressing the specificity of the whole community. .

الكلمات المفتاحية

مواقع التواصل الاجتماعي، التواصل العلمي، جائحة كورونا، البحث العلمي، التعلم الالكتروني. ; : Social networking sites, scientific communication, corona pandemic, scientific research, e-learning.