المحترف
Volume 7, Numéro 3, Pages 92-105
2020-09-30

الإنفتاح الثقافي و علاقته بالتسرب الدراسي لدى المراهق (دراسة ميدانية على تلاميذ مركز التكوين المهني ) Cultural Openness And Its Relationship To School Dropout Among Adolescents(a Field Study For Students Of The Vocational Training Center)

الكاتب : عبد القادر سيدي عابد .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين الإنفتاح الثقافي وبين الإنقطاع عن الدراسة لدى المراهق في ضوء متغيرات (الجنس، المستوى الدراسي، محل الإقامة، المستوى الإجتماعي، المستوى الدراسي لكل من الأب و الأم). و قد خلُصت الدراسة إلى النتائج التالية : - هناك علاقة بين الإنفتاح الثقافي والتسرب الدراسي لدى المراهق. -لا توجد فروق في الإنفتاح الثقافي للمتسربين دراسيا تبعا لمتغيرات( الجنس، المستوى التعليمي، محل الاقامة، المستوى التعليمي لكل من الأب و الأم) . - توجد فروق في الإنفتاح الثقافي للمتسربين دراسيا تبعا لمتغير الحالة الاجتماعية . ABSTRACT The present study aimed to reveal the relationship between cultural openness and drop out of school in light of the variables (gender,level of education,accommodation,social level,school level of both father and mother). And had the study concluded the following results : -There is a relationship between the cultural openness and school dropouts - There are no differences in cultural openness depending on the variables (gender, level of education, accommodation, school level of both father and mother)- There are differences in cultural openness to the teen depending on the variable of social level.

الكلمات المفتاحية

الإنفتاح الثقافي ، التعليم، التسرب الدراسي ، المراهق . ; Cultural openness , Education , School dropouts , Teen