مجلة عصور الجديدة
Volume 10, Numéro 3, Pages 25-42
2020-09-30

خارطة حركة العلوم عند الفلاسفة العرب المسلمين : الفارابي من خلال كتابه " إحصاء العلوم "

الكاتب : صدوقي نسيمة .

الملخص

الملخص : عرفت الثقافة العربية الاسلامية إسهامات للعرب و المسلمين البارزة في تاريخ الفكر الإنساني بصفة عامّة وتاريخ الفكر التصنيفي بصفة خاصة والمدوّنة على صفحات الكتب التاريخية ، فكان لنا أن التفتنا وتوقفنا عند أبي نصر محمد الفارابي ( أبو نصر محمد بن محمد بن أوزلغ بن طرخان الفارابي) ( 260ه/874م-339ه/950م) من كبار الفلاسفة المسلمين خلال العصر العباسي الثاني ( 232ه-447ه ) ،والذي درس مجموعة من العلوم ، كما كانت له العديد من الأفكار والآراء في مختلف المجالات ،إذ تميّز الفارابي بشكلٍ خاصٍّ في شرح مؤلفات الفيلسوف أرسطو، لذا أُطلق عليه لقب المعلّم الثّاني، وقد كانت له العديد من المؤلفات العلميّة المعرفيّة المهمة الّتي لا تزال المرجع الأول للعديد من الباحثين. وعليه حاولنا إستنطاق كتابه الثمين " إحصاء العلوم " أحد الكتب المهمة وخصوصاً لطلاب العلوم قصد تبيان حركة علوم عصره ، علما أنه عرض بمقدمة كتابه الغرض من وضعه ، كما تناول العلوم بأقسامها وتفريعاتها ، متناولا كلا منها بالتعريف وتحديد للموضوع وهكذا اتّضح تصنيفه بطريقة خاصة جاءت وفق تصوره الفلسفي للمعرفة و تقسيم العلوم حريصا على مبدأ التسلسل و الترتيب المنطقي. وبالتالي يكون الفارابي بطرحه وعرضه للعلوم والمعارف النافعة ساهم برسم خارطة عمل تصنيفي متميّز خلال القرن الرابع الهجري ، فكان له أثرا على تصانيف من أتى بعده من فلاسفة العرب المسلمين وحتى نظريات فلاسفة الغرب. فقدرته على الاستمرار في تحصيل المعرفة والعلم، جعلته من أهم المفكرين في العالم الإسلامي، وهذا ما جعل العديد من المفكرين والأدباء الغرب يتحدّثون عن عبقريّته وعلمه في مؤلفاتهم وكتبهم. الكلمات المفتاحية: التصنيف – الفارابي – إحصاء العلوم – تقسيم العلوم – منهج تصنيف العلوم – العلم والمعرفة – الفكر التصنيفي – الثقافة العربية الإسلامية – حركة العلوم – خارطة العلوم. Summary: Arab-Islamic culture has known prominent contributions to Arabs and Muslims in the history of human thought in general and the history of classification thought in particular and is written on the pages of historical books. So it was for us that we turned and stopped at Abi Naçr Mohamed Al-Farabi(Abo Naçr Mohamed ben Mohamed ben Ozelr ben Tarakhan El Farabi) (260H./874M.-339H./950M), his a leading muslim philosopher during the second Abbasid era (232H-447M) , who studied a group of sciences , as he had many Views in various fields. Also, Al-Farabi was particularly distinguished in explaining the works of the philosopher Aristotle. Although, he was called The Second Teacher and he had many important scientific knowledge that is still the first reference for any researcher . Accordingly, we tried to question his precious book "Statistics Of Sciences”, one of the important books, especially students of science, in order to show the movement of his era science, knowing that he presented at the introduction to his book the purpose of his status. Also, as he dealt with science in its sections and subdivisions, addressing each of them by definition and identification of the subject and thus it became clear his classification in a special way came according to his perception Philosophical knowledge and the division of science keen on the principle of sequencing and logical arrangement. Therefore, Al-Farabi, by his presentation and presentation of useful knowledge, contributed to drawing a distinctive classification work map during the fourth century AH, and it had an effect on the classifications of those who came after him from the Arab Muslim philosophers and even the theories of Western philosophers. His ability to continue to acquire knowledge and science made him one of the most important thinkers in the Islamic world, and this is what made many western thinkers and writers talk about his genius and his knowledge in their literature and their books . key words : Classification - Al-Farabi - Statistics Of Science - Division Of Science - Approach to Classification of science - Science and Knowledge - Thought Classification - Arab and Islamic Culture - Science Movement - Science Map.

الكلمات المفتاحية

التصنيف-الفارابي