مجلة مفاهيم
Volume 1, Numéro 8, Pages 423-440

العوامل المؤدية للتسرب الدراسي لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر مدراء المدارس الحكومية في محافظة رام الله والبيرة

الكاتب : محمد ناصر .

الملخص

ملخص الدراسة هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العوامل المؤدية للتسرب الدراسي لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر مدراء المدارس الحكومية في محافظة رام الله والبيرة في ضوء المتغيرات الآتية: الجنس، والدرجة العلمية، وعدد سنوات الخبرة الادارية. تكونت عينة الدراسة من (50) مديراً ومديرة من أصل مجتمع الدراسة الكلي المكون من (122)، وبالتالي فإن نسبة عينة الدراسة بلغت (41%) من المجتمع الأصلي. وقد تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية العنقودية، كما تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي في الدراسة وبرنامج الرزم الاحصائية للعلوم الاجتماعية ((SPSS في عملية تحليل البيانات. وأظهرت نتائج الدراسة أن أبرز المحاور المؤدية للتسرب الدراسي من وجهة نظر عينة الدراسة هي حسب الأهمية كالآتي: محور رفقاء السوء بدرجة مرتفعة، والمحور الاجتماعي، والمحور المدرسي، والمحور الاقتصادي، والمحور السياسي: والمحاور الأربعة الأخيرة بدرجة متوسطة ولكن بمتوسط حسابي مختلف. وخلصت هذه الدراسة إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة احصائية نحو العوامل المؤدية للتسرب الدراسي لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس، والدرجة العلمية. وبينت الدراسة أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد الدراسة حول العوامل المؤدية للتسرب الدراسي لدى طلبة المرحلة الثانوية تبعاً لمتغير عدد سنوات الخدمة الإدارية بين فئات المدراء الثلاث الآتية: (أقل من 5 سنوات) ومن (5 – 10 سنوات)، و(أكثر من 10 سنوات). Abstract This present study aims to identify the factors leading to the running out of school by secondary schools' students from the perspective of the governmental schools' principals in Ramallah and Al-Bireh Governorate in the light of the following variables: gender, academic achievements, and years of administrative experience. The study sample consisted of (50) principals, both males and females, out of a larger study population of (122) principals. Thus the study sample constituted (41%) of the original study population. The study sample was chosen by random cluster method, and the study depends on the descriptive associative approach. The results of the study showed that the most prominent factors leading to running out of school by students at secondary schools from the perspective of the study sample are the following according to their importance: the learners' bad companions, the social factor, the school factor, the economic factor, and the political factor; of which the first factor was relatively high, while the last four factors were moderate but with statistical significant differences. In addition, this present study concluded that there were no statistical significant differences towards the factors leading to running out of school by secondary school students from perspective of the study sample attributed to the gender variable, and the academic achievement. furthermore, this study showed that there were statistical significant differences between the responses of the study sample on the factors leading to the running out of school by secondary school students according to the the variable of total number of years of administrative service among the three following categories: (less than 5 years), (5-10 years), and (more than 10 years).

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التسرب الدراسي، المدارس الثانوية الحكومية، مدينتي رام الله والبيرة. ; Keywords: Running out of School, governmental secondary school, Ramallah and Al-Bireh governorate.