مجلة مفاهيم
Volume 1, Numéro 8, Pages 342-351

الحدس الصوفي ونظرية الأخلاق عند القديس أوغسطين Augustine's Mystical Intuition And Moral Theory

الكاتب : كحول سعودي .

الملخص

يقدم القدّيس "أوغسطين" الأخلاق المسيحية ويدافع عنها في أعماله الفلسفية واللاّهوتية، باحثا عن السعادة القصوى الكامنة في اتباع طريق الله والإنجيل. مع ردّه الشديد على الخصوم وخاصة المانوية والرواقية، فوضع الأسس الطبيعية للأخلاق مع تأسيسها على رسائل المسيح (عليه السلام) الراسخة في الضمير الإنساني. ومن هنا كانت الأخلاق الأوغسطينية في طابعها العام، أخلاقا مسيحية قائمة على ذلك الوصال الروحي بين العبد وخالقه، لأنّ القانون الأخلاقي عنده يعتمد أساسا على القانون الإلهي، ولأنّ النفس الإنسانية ترغب في الله فتنزع نحوه. وهو ما جعله يعتبر الدين الحقيقي مصدرا للأخلاق، ولا يكون حب الله إلا من أجل الحياة الأبدية، ومنه فالإرادة السليمة تكمن في الحب المقدّس. وفي كل هذا تبدو نزعة أوغسطين الصوفية والحدسانية طابعا عاما لنظامه الفلسفي واللّاهوتي. Saint Augustine presents and defends Christian ethics in his philosophical and theological works, in search of the ultimate happiness inherent in the pursuit of the path of God and the Gospel. With his strong response to adversaries, in particular Manicheans and Stoics, he laid the natural foundations of morality with his foundations on the messages of Christ (peace be upon him) anchored in human consciousness. Therefore, Augustinian ethics, in its general nature, was Christian ethics based on this spiritual connection between the servant and his creator, because his moral law rested mainly on divine law, and because the human soul desires God and is inclined to it. This is what made him consider true religion as a source of morality, and the love of God is only for eternal life, and hence good will resides in holy love. In all of this, Augustine's mystical and intuitive tendency seems to be a general character of his philosophical and theological system.

الكلمات المفتاحية

الارادة الخيرة الارادة الحرة الحب المقدس الخطيئة النعمة الالهية