الإحياء
Volume 20, Numéro 3, Pages 79-102
2020-09-22

برامج تدبر القرآن الكريم في وسائل الإعلام دراسة وصفية

الكاتب : رقية بوسنان .

الملخص

هدف البحث إلى إبراز أهمية اهمية وسائل الإعلام في خدمة تدبر القرآن الكريم، من الناحيتين النظرية والتطبيقية، واستخدم البحث منهج المسح ، وأداة تحليل البرامج الإعلامية في مختلف الوسائل التقليدية والحديثة المتاحة، وتوصل البحث إلى نتائج من أهمها: تنوع برامج عرض القرآن الكريم، منها العرض المسموع المرئي أو المسموع، أو متعدد الوسائط على مستوى الشكل، وتم عرض سور بعينها للتدبر والتأمل فيها عن طريق شرحها و تفسيرها، على مستوى المضمون، أو عرض المحاضرات المتعلقة بالتدبر للتعريف بالموضوع وأهدافه فيما يسمى بالعرض النظري، بينما تغيب استراتيجية تقديم برامج تدبر القرآن الكريم والمفترض أن تكون سلسلة متكاملة لمتخصص واحد أو عدة متخصصين، بحيث يقدم كل واحد منهم الطريقة العملية لتدبر سور القرآن الكريم. TThe research aimed at highlighting the importance of the importance of the media in the service of managing the Holy Qur’an, in both theoretical and practical terms, and the research used the survey method, and the tool for analyzing media programs in the various available traditional and modern means, and the research reached results from the most important of them: the diversity of the Holy Qur’an display programs, including presentation Visual or audible audio, or multimedia at the level of form, and a specific wall has been presented for reflection and reflection on it by explaining and interpreting it, at the content level, or presentation of lectures related to reflection to introduce the topic and its objectives in the so-called theoretical presentation, while the strategy to provide programs for managing the Holy Quran is absent It is supposed to be an integrated series for one or several specialists, so that each of them provides the practical way to manage the walls of the Noble Qur’an.

الكلمات المفتاحية

وسائل الإعلام؛ التدبر؛ القرآن الكريم ؛ البرامج؛ الخدمة.