مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 12, Numéro 5, Pages 283-292
2020-09-15

واقع مشكلات العمل المعرفي للطالب الجامعي في الجزائر وفق نظام ل.م.د

الكاتب : شراك حمزة . براك خضرة .

الملخص

تأتي هذه المساهمة والمحاولة العلمية لتسليط الضوء على أهم المشكلات الأكاديمية التي يعاني منها الطالب الجامعي في ضوء نظام ل.م.د، والتي تعمل على عرقلة الطالب في عمله المعرفي. فمن خلال ملاحظاتنا العلمية نحن كأساتذة جامعيين (دائمين أو مؤقتين) داخل الوسط الجامعي، أو داخل القاعات الدراسية، وبحكم أننا أحد أهم محاور العملية التعليمية، توصلنا إلى أهم المشاكل البيداغوجية التي تعيق العمل المعرفي للطالب الجامعي، حيث تمثلت هذه المشاكل في: مشاكل النسق الجامعي الجزائري؛ مشكلة عدم تفعيل المرافقة البيداغوجية؛ مشكلة طرائق التدريس المعمول بها في الجامعة الجزائرية. فتفاعل كل هذه المشاكل، جعلت من الطالب الجامعي ضائع وحائر، فنتج عنه بما يسمونه علماء النفس بالاغتراب النفسي داخل الوسط الجامعي، لاسيما عندما نتكلم عن عدم تفعيل (المرافقة البيداغوجية) خصوصا منذ ولوج الطالب الجامعي الجديد إلى الجامعة حتى إلى غاية تخرجه، لأنه ببساطة هي مرحلة مرافقة الطالب من جميع الجوانب لاسيما الجانب الإداري والإعلامي؛ البيداغوجي والمنهجي؛ التقني والمهني إلى سوق العمل. الكلمات المفتاح: عمل معرفي؛ طالب جامعي؛ مرافقة بيداغوجية؛ نسق جامعي؛ طرائق تدريس. Abstract: This contribution and the scientific attempt to shed light on the most important academic problems experienced by the university student in the light of the LMD system, which works to hinder the student in his cognitive work. Through our scientific observations we as university professors (permanent or temporary) within the university center, or within the classrooms, and since we are one of the most important axes of the educational process, we have reached the most important pedagogical problems that hinder the cognitive work of the university student, where these problems were: The problem of not activating pedagogical accompaniment; the problem of teaching methods in force at the Algerian University. The interaction of all these problems, made the university student lost and confused, resulting in what they call psychologists psychological alienation within the university environment, especially when we talk about not activating (pedagogical accompaniment), especially since the arrival of the new university student to the university until the graduation, because it is simply The stage of accompanying the student from all aspects, especially the administrative and media aspect; pedagogical and methodological; technical and professional to the labor market. Keywords: cognitive work; university student; pedagogical accompaniment; Teaching Methods.

الكلمات المفتاحية

عمل معرفي ; طالب جامعي ; مرافقة بيداغ ; جية ; نسق جامعي ; طرائق تدريس