الفضاء المغاربي
Volume 4, Numéro 1, Pages 48-61

جماليات الرفض في الشعر الجزائري الحديث

الكاتب : كراد موسى .

الملخص

تراوحت ردود فعل الشعراء الجزائريون إزاء ظروف وحالات واقعهم المزري والمغترب والبائس؛ فمنهم من فضّل الهروب والعزلة، فكان موقفه انفصاليا حمل شكلا تفاعليا ميزته الهروب، وهناك من اختار أن يكون موقفه اتصاليا، مثّل شكلا تفاعليا مقيما في بؤرة الواقع، ومقاوما لظروفه بأشكال متنوعة تتسم بالرفض والتحدي والمواجهة، أو بالاستسلام ورثاء الحال دون اتخاذ موقف مقاومة أو حتى هروب، وطبعا هذه المواقف لا يتسم بها شاعر دون آخر، فهي مشتركة بين الشعراء، وتتنوع لدى الشاعر الواحد تبعا لحاله وظروفه. Abstract The reaction of the Algerian poets to the circumstances and situations of their miserable and expatriate and miserable; some of them preferred to escape and isolation, was a separatist position in an interactive form and there are those who chose to be a communicative, such as interactive form residing in the center of reality, and resistance to its conditions in various forms of rejection and challenge And confrontation, or surrender and lament the situation without taking the position of resistance or even escape, and of course these positions are characterized by a poet without another, they are common among poets, and vary according to one poet according to his condition and circumstances.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الرفض؛ جماليات؛ الشعر الجزائري الحديث؛ ; REJECTION; AESTHETIC; MODERN ALGERIAN POETRY;