آفاق علمية
Volume 12, Numéro 4, Pages 349-365
2020-09-17

تعليمية اللغة العربية مفاهيمها وسبل تطويرها

الكاتب : حمرالعين عبدالهادي .

الملخص

إن الوعي بأهمية تعميق البحث العلمي في ميدان التعليمية خاصة بعد الإصلاحات التي أحدثتها وزارة التربية الوطنية، جعلنا نفكر جديا في البحث في علاقة اللسانيات التطبيقية بتعليمية اللغات، وهذا يقتضي بالضرورة دراسة المرتكزات اللسانية التي من شأنها أن تحدث تفاعلا بين عناصر التعليمية (الأستاذ، والمتعلم، والمناهج، والطرائق) وذلك قصد تعزيز التعليمية ابستيمولوجيا ومنهجيا، وإذا كان الأمر كذلك، رأينا أنّه من الأجدر أن نبحث المشكلة وأن نعمل ما بوسعنا للوصول إلى نتائج من شأنها أن تقلص الهوة بين المتعلم وأستاذه أثناء العملية التعليمية، ولأن اللسانيات التطبيقية لها صلة مباشرة بالتعليمية، وغايتها إيجاد الحلول والمرتكزات التي تخدم العملية التعليمية، ارتأينا أن نبحث في هذا المجال من أجل ملامسة المشكلة، فهل تنحصر في (الأستاذ) أو(المتعلم) أو في الطرائق والمناهج الوزارية أم في عناصر، أخرى وحتى نكون دراستنا موضوعية، حاولنا أن نطلع على من أسهموا في خدمة تعليمهم. Abstra : Awareness of the importance of deepening scientific research in the field of education, especially after the reforms brought about by the Ministry of National Education, has made us seriously think about the relationship of applied linguistics to language education, and this necessarily requires the study of linguistic foundations that would create an interaction between the elements Educational (teacher, learner, curriculum, methods) in order to promote educational psychology and methodology, and if so, we felt that it is better to look at the problem and do our best to reach results that will reduce the gap between the learner and his teacher during the educational process, and because Applied linguistics is directly related to education, and its purpose is to find solutions and foundations that serve the educational process, we felt that we look in this area in order to touch the problem, is it limited to (the professor) or (learner) or in the methods and approaches of the ministerial or other elements, and in order to be our study Objectively, we tried to see who contributed to their education. Keywords: )Educational, applied tongues, interaction, learner, modalities.(

الكلمات المفتاحية

التعليمية ; اللسانيات التطبيقية ; تفاعل ; المتعلم ; الطرائق