مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 12, Numéro 2, Pages 1767-1781
2020-09-15

محددات الموقف النقدي عند عبد الملك مرتاض

الكاتب : عمرة مروى . وقاد مسعود .

الملخص

يعد الجدل النقدي الذي حفلت به الساحة الأدبية نقلة في نهضة النقد الحديث، لما كان له من أهمية في بناء النصوص وتطويرها من خلال العمل على تحديد المصطلحات والتجديد في المناهج وعلمنة الآليات البحثية، ومن بين الأسماء اللامعة في فضاء النقد الحديث عبد الملك مرتاض أحد أهم أركان المشهد النقدي الجزائري، ونخلة جذورها في أعماق التراث وفرعها ممتد إلى عنان الحداثة. ولقد عملنا في هذه المقالة على تقصي أهم المحطات التي ميزت تجربته الإبداعية، خاصة الجانب النقدي لأنه يعد بصمة واضحة المعالم في هذا الفضاء، وقد عرجنا على عناوين نراها مهمة وهي بمثابة المفاتيح التي تفتح بها غرفة الفكر المرتاضية، فالقلق المعرفي واللامنهج والتراث والنص كلها محطات أساسية تستوجب الاستراحة عندها لمواصلة السعي، ومن هنا جاءت دراستنا البحثية الموسومة بـ ˀˀ محددات الموقف النقدي عند عبد الملك مرتاض ˀˀ. Literary criticism is a feature of the modern era because of its importance in building and developing texts by working to define terms and innovation in the curriculum and secularization of research methods. Among the brilliant names in the domain of criticism, Abdul- Malik Murtad, who is considered a prominent person extending his criticism and work we can find Abdel Malik Murtadh who is tall and tall palm and tree whose roots in the depths of heritage and its branches extending to modernity. we have worked on this article to investigate the most important elements that distinguished his creative experience, especially the critical aspect since it is well- defined touch. We shed some light on necessary title that is considered keys , which help us to open the Murtadhs thinking aspects. cognitive anxiety , curriculum , heritage text are essential parts that need to be emphasized in order to achieve this research . Thus , our research study came based on these basics , which is Determinants of the critical position of Abdul-Malik Murtad

الكلمات المفتاحية

محددات؛ الموقف النقدي؛ القلق المعرفي؛ اللامنهج؛ التجربة النقدية؛ عبد الملك مرتاض