مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 12, Numéro 2, Pages 658-667
2020-09-15

• التشكيل الجمالي في قصيدة التائية النبوية لعبد الرحمن الأخضري -دراسة أسلوبية-

الكاتب : دخية فاطمة .

الملخص

النص الشعري ليس مجرّد واحة يُلقى القارئ بجسده المنهك على عشبها طلبًا للراحة والاسترخاء، بل إنّه هَمٌ يلاحقه ويلازمه فلا يستطيع الظفر بثماره إلاّ بعد لَأَىٍ، فالقارئ الحق ليس مجرد مستهلك للنص، إنه مُنتجٌ له، مشارك فيه بشكل أو بآخر. - وأيًّا كانت المناهج التي تَقَلَّبَ النص الشعري بينها، إلاّ أننا نرى حتمية دخول النص من بوابة اللغة، فالشعر في جوهره فن لغوي، واللغة وسيلة الشاعر كما أن الألوان وسيلة الرسّام. - ولَعَلَّ هذا ما جعل الأسلوبية- في نظرنا- أقرب المناهج إلى النص، وأكثرها دِقَّةً في كشف أسراره، لذا نجدها أقرب المناهج إلى الانجاز النقدي المنطقي العلمي، وهذا ما سنحاول أن نطبقه في النص موضوع التحليل. Abstract: The poetic text is not merely an oasis that the reader throws his exhausted body on its grass for rest and relaxation. Rather, it is a concern that chases and accompanies him, so he can only achieve his fruits after hardship, so the true reader is not merely a consumer of the text, he is a producer of it, and he participates in one way or another. - Whatever the curricula that overturn the poetic text between them, however, we see the inevitability of entering the text throw the portal of language, as poetry is in essence a linguistic art, and the language is the tool of the poet just as colors are the tools of the painter. - Perhaps this is what made stylistic - in our view - the closest curriculum to the text, and the most accurate in revealing its secrets, because it starts from the text itself, not from what surrounds it or its product, it analyzes the material from the material itself, so we find that it is the closest approach to a Scientific and logical critical achievement, and this is what we will try to apply in the text being analyze

الكلمات المفتاحية

النص الشعري؛ القارئ؛ اللغة؛ الأسلوبية.