مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 9, Numéro 3, Pages 505-526

Designing An English For Specific Purposes Course For First Year Biology Students: Integrating Information Communication Technologies In The Classroom.

Authors : Bouderba Djamila . Yahiaoui Habib .

Abstract

This study attempts to propose an English for Specific Purpose course design for biology students in Algeria, highlighting the use of different Information Communication Technologies that might be of assistance to both teachers and learners in the classroom context. The course is designed to meet with the students’ needs since several obstacles are claimed to be problematic for any English for Specific Purposes course as far as using Information Communication Technologies and equipment supply are concerned. To this end, the researchers conducted a mixed-method approach to collect both qualitative and quantitative data where two research tools were implemented: the questionnaire with participants from the selected sample (first year licence biology students at Mascara University) and classroom observations. The results partially confirmed the investigated hypothesis and disclosed that biology students need to develop their abilities in implementing different Information Communication Technologies. هذا البحث هو محاولة لاقتراح تصميم درس في اللغة الإنجليزية لأهداف خاصة لطلاب البيولوجيا في الجزائر. مع تسليط الضوء على استخدام مختلف تكنولوجيا المعلومات و الإتصال التي قد تكون مفيدة لكل من المدرسين و المتمدرسين على مستوى الأقسام. تم تصميم هذا الدرس كمحاولة لتلبية متطلبات الطلاب نظرا لوجود العديد من العراقيل التي تشكل عائقا لسيرورة درس اللغة الإنجليزية لأهداف خاصة. من بينها استخدام تكنولوجيا المعلومات و الإتصال بما في ذلك التجهيزات و الأنظمة المعلوماتية. و من أجل هذه الغاية استعمل الباحث إثنين من أدوات البحث الرئيسية: إستبيان تم توجيهه إلى طلبة السنة أولى بيولوجيا نظام ليسانس – ماستر – دكتوراه في جامعة معسكر كعينة تم إختيارها عفويا بالإضافة إلى تسجيل ملاحظات داخل الأقسام لجمع معطيات موثوقة. النتائج المتحصل عليها أكدت جزئيا الفرضية المطروحة، حيث أن طلبة البيولوجيا هم في حاجة إلى تنمية كفاءاتهم من خلال ادراج مختلف تكنولوجيا المعلومات و الإتصال.

Keywords

Biology students, Course design, English for Specific Purposes, English for Specific Purposes practitioner, Information Communication Technologies. الإنجليزية لأهداف خاصة، تصميم درس، تكنولوجيا المعلومات و الاتصال، طلبة البيولوجيا، ممارسي اللغة الإنجليزية لأهداف خاصة.