مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 9, Numéro 3, Pages 375-387

جمالية اللغة الشعرية في قصيدة "حبّة مقيّحة في إبط الجسد الذابل" لِــ عبد القادر رابحي

الكاتب : آجقو سامية .

الملخص

الملخص: يروم هذا المقال مساءلة اللغة الشعرية من خلال قصيدة "حبّة مقيّحة في إبط الجسد الذابل"، وتثوير دلالاتها، حيث توسّل الشاعر بفاعلية اللغة ليصنع خصوصية واقعه الشعري في ظلِّ مرجعيته النفسية والإيديولوجية، فسعى إلى ذلك معتمدا على طاقة اللغة القائمة على مبدأ خرق المألوف والسائد، وهو ما يؤكد ظاهرة انزياح اللغة الشعرية، وتوشّحها بالغموض الشفيف الذي يضفي جمالية على القصيدة، فضلا عن آلية التكرار في بعدها الدلالي والإيقاعي. كما تتكثف طاقة اللغة الشعرية ويتعالى صوتها من خلال الاستفهام، الذي يحمل في انحناءاته بوادر التساؤل في مخيلة القارئ وهو ما يسهم في تعميق بنية النص الشعري، ويُردف ذلك بالنقاط المتتالية مناطقا للصمت والفراغ، وعلى مساحتها الطباعية يحضر القارئ منتجا ثانيا للنص. Abstract : This article intends to question the poetic language through the poem "A festering pill in the shriveled body of the body", and to stimulate its significance, as the poet actively sought the language to create the peculiarities of his poetic reality in light of his psychological and ideological reference, so he sought to do this, relying on the energy of language based on the principle of breaking the familiar and prevailing, This confirms the phenomenon of the displacement of poetic language and its clear ambiguity that lends an aesthetic expression to the poem, as well as the mechanism of repetition in its semantic and rhythmic dimension. The energy of the poetic language is condensed and its voice rises through the interrogative, which carries in its curves the signs of questioning in the reader's imagination, which contributes to deepening the structure of the poetic text, and the successive points are accompanied by a place of silence and emptiness, and on its typographical area the reader attends a second product of the text.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاح : خرق مألوف، جملة شعرية، تداعي، غموض، نقاط متتالية. ; Keywords: Familiar breach, Poetic phrase, falter, ambiguity, Consecutive points.