المجلة المغاربية للدراسات التاريخية والإجتماعية
Volume 8, Numéro 2, Pages 163-174
2016-12-26

الثقافة في نصوص الثورة بعيون أبو القاسم سعد الله Culture In The Texts Of The Revolution According To Abu Kacem Saadallah

الكاتب : عسال نور الدين .

الملخص

ركز سعد الله من خلال قراءته للوثيقة على الذاتية اللغوية التي تعتبر عنصرا جوهريا في تكوين الشخصية الوطنية التي حققت الاستمرارية التاريخية للشعب الجزائري، و هنا اعتبر أن عبارة المواطنين الوردة في الوثيقة غير واضحة و تحتمل عدة أوجه، منها السكان بما فيهم الأوربيين، مما يشكل خطرا على الهوية الثقافية الجزائرية، لأن هناك أقلية لا تستخدم اللغة العربية،التي ستهدد الوحدة الوطنية مستقبلا و تصبح لها نفس الحقوق و الواجبات في القانون الخاص بالأحوال الشخصية. كما أن الوثيقة استخدمت عبارات ليست لها أي صلة بواقع المجتمع الجزائري، بل كانت عبارات يسارية منها محاربة الادارة للحركة التقدمية التي تمثلها جمعية العلماء المسلمين، ووصفوا حركة المرابطين بالرجعية، و أن الثورة الجزائرية ليس لها علاقة بالحركة الاسلامية الوحدوية (17)، ولا شك أن الذين وضعوا هذه الوثيقة هم من الفئة التي تشبعت بالأفكار الشيوعية، فنجد من بينهم رضا مالك و مصطفى الأشرف و محمد حربي و عمار أوزغان و عبد المالك تمام (18) الذين ينتمون كلهم إلى التيار الفرانكفوني، و بالتالي كانت أفكارهم غير منسجمة مع أدبيات الحركة الوطنية الجزائرية . Through his reading of the document, Saad Allah focused on the linguistic subjectivity, which is considered an essential element in the formation of the national personality that achieved the historical continuity of the Algerian people, and here he considered that the phrase the citizens mentioned in the document is not clear and can bear many aspects, including the population, including the Europeans, which constitutes a danger On the Algerian cultural identity, because there is a minority that does not use the Arabic language (16), which will threaten national unity in the future and have the same rights and duties in the law on personal status. The document also used phrases that have nothing to do with the reality of Algerian society. Rather, they were left-wing phrases, including the administration's fight for the progressive movement represented by the Association of Muslim Scholars, and they described the Almoravid movement as reactionary, and that the Algerian revolution has nothing to do with the unitary Islamic movement (17). There is no doubt that Those who produced this document are from the group that was saturated with communist ideas, so we find among them Rida Malik, Mustafa Al-Ashraf, Muhammad Harbi, Ammar Ozgan and Abdul Malik Tammam (18) who all belong to the Francophone current, and therefore their ideas were inconsistent with the literature of the national movement The algerian .

الكلمات المفتاحية

الثقافة؛ الثورة ؛ التاريخ؛ الوطنية؛ النص. culture ; revolution ; history ; patriotism ; text