مجلة سيميائيات
Volume 16, Numéro 2, Pages 218-231
2020-09-01

إشكالية القراءة وآليات التأويل في الممارسة النقدية بين التراث والحداثة

الكاتب : شرفاوي نورية .

الملخص

لقيت إشكالية القراءة اهتماما متزايدا على صعيد البحث النظري و التطبيقي حتى احتلت في المعرفة الحديثة مكانة عالية وغدا السؤال عنها وعن منطلقاتها وأهدافها وكيفياتها غاية كل الباحثين، فبدت واسعة و متشعبة، فالمتأمل في تراثنا العربي القديم يجده حافلا بالكثير من القراءات خصوصا منها القصائد الشعرية التي تقاطر العلماء و النقاد على شرحها وتفسيرها فكان شرح القصائد التسع الطوال لابن الانياري و شرح القصائد التسع المشهورات لابن النحاس وغيرهما.. وكان يطلق عليها أنذاك الشروح. تهتم هذه القراءة بالمفردات و الصور و التراكيب، لكن اليوم تحولت إلى نشاط ابداعي خلاق لا تقل أهميه عن نشاط الكتابة بفعل خضوعها لجهد تنظيري منهجي مكثف حتى أصبحت شريكا مركزيا في إنتاج النص الأدبي ولم تعد قاصرة على المبدع الذي أنتج بل لا بد من مشاركة القارئ من خلال حواره مع النص بقراءة جديدة، لها علاقة بانفتاح النص وتعددية تأويلاته وفق قراءة جمالية خاصة، و بظهور الدراسات اللسانية الحديثة كان لابد من إعادة قراءة النصوص القديمة بآليات جديدة ترتقي فيها القراءة إلى الموضوعية العلمية بامتلاك الشفرة اللغوية فنحن نقرأ أولا اللغة، لذلك أهملت القراءة المؤلف و اهتمت بالنص نفسه من خلال المقاربة المحايثة كما نادى بها بارت، ثم انتقلت إلى القارئ فطالعنا نظرية القراءة على أن المعنى يولد نتيجة اللقاء بين النص المقرئ و نص القارئ فتتحول القراءة إلى نص فلا وجود لقراءة دون هذه الأقطاب الثلاثة: النص كمجموعة دوال و القارئ كنص ولقاء النص مع القارئ كدلالات، لهذا، من العسير أن نتحدث عن النص خارج قراءة غنية بالخلفيات المعرفية التي تستند إليها جمالية التلقي. The issue of reading had an increasing interest in theoretical and applied research and occupied in modern knowledge a high status, which made curious researchers on these origins, these objectives and these methods. vast and complex, and who meditates in the ancient Arab heritage will find many readings, in particular those of poetic poems that the ulamae and critics took care to explain and interpret, such as the nine poems of Ibn Alaanyare and the nine famous poems of Ibn enahass and others .. At that time, it was called explanations. This reading is interested in vocabulary, images and syntaxes, but today it has turned into a creative activity, not less important than writing by submission to intensive theoretical and methodological efforts, to a point where it has become a central partner in the production of the literary text, since it is no longer limited to the creator who produced it, but it requires the participation of the reader through his dialogue with the text insofar as he must provide him with a new reading which has a relationship with the opening of the text and the plurality of interpretations and which aim at the aesthetic aspect in general. New linguistic studies had perfected the re-reading of old texts with new mechanisms to raise reading to scientific objectivity, here we have the linguistic code, we first read the language which neglected the author and gave more importance to the te xte himself through the immanent approach provided by Barthes, then it was based on the reader which gave rise to the theory of reading, knowing that the meaning is manifested by linking the text read to the text of the reader and to this stage where reading is transformed into text, there is therefore no reading without these three poles: the text as a group of signifiers and the reader as text and the link of the text with the reader. As indications, it is difficult to speak of the text apart from a reading rich in cognitive references based on aesthetic reception.

الكلمات المفتاحية

القراءة، النقد، المناهج، التأويل، التلقي، التراث، الحداثة. ; : Reading, criticism, methods, hermeneutic, receiving, heritage, modernity.