مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 5, Numéro 3, Pages 360-380

الرقابة الغير مباشرة لمجلس الأمن في إرجاء التحقيق أو المقاضاة أمام المحكمة الجنائية الدولية Indirect Control Of The Security Council In Postponing The Investigation Or The Prosecution In Front Of The International Criminal Court

الكاتب : ولديوسف مولود .

الملخص

فُرضت على نشاط وفعالية المحكمة الجنائية الدولية لممارسة اختصاصاتها في محاربة الإفلات من العقاب رقابة غير مباشرة من طرف القوى العظمى، خاصة الولايات المتحدة الأمريكية، العضو الدائم في مجلس الأمن، وتتجسد هذه الرقابة في سلطة إرجاء التحقيق أو المقاضاة وفقا لنص المادة (16) من نظام روما الأساسي . وقد تم منح مجلس الأمن هذه السلطة لنفس الاعتبارات التي من أجلها منحت له سلطة الإحالة، فإذا كان أساس الإحالة يكمن في ارتكاب جرائم دولية تهدد السلم والأمن الدوليين، فإن أساس إرجاء التحقيق أو المقاضاة، يكمن في أن المحكمة نفسها قد ترى في بعض الأحيان أن النظر في الجرائم التي تدخل في اختصاصها في ظرف زمني معين سوف يهدد السلم والأمن الدوليين. ولكن رغم تلك الدواعي والمبررات السياسية التي قررت من أجلها سلطة إرجاء التحقيق أو المقاضاة، إلا أنها بلا أدني شك سلطة خطيرة بيد مجلس الأمن قد يسيء استعمالها، ويجعل المحكمة الجنائية الدولية في تبعية له. Indirect control was imposed on the activity and effectiveness of the International Criminal Court in the exercise of its powers in fighting impunity by the superpowers, especially the United States of America, the permanent member of the Security Council. This control is embodied in the power to postpone the investigation or the prosecution in accordance with the text of Article (16) of the Rome Statute. The Security Council has been granted this authority for the same considerations for which it was granted the authority to refer. If the basis of the referral lies in committing international crimes that threaten international peace and security, then the basis for postponing the investigation or the prosecution lies in the fact that the court itself may sometimes consider that the crimes which are within its jurisdiction in a specified time frame will threaten international peace and security. However, despite these political reasons and justifications for which the authority decided to postpone the investigation or the prosecution, it is without a doubt a dangerous authority in the hands of the Security Council that may abuse it and make the International Criminal Court subordinate to it.

الكلمات المفتاحية

المحكمة الجنائية الدولية، مجلس الأمن، المادة (16) من نظام روما الأساسي، رقابة غير مباشرة، سلطة إرجاء التحقيق أو المقاضاة. ; International Criminal Court, Security Council, Article (16) of the Rome Statute, indirect control, power to postpone the investigation or the prosecution.