المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام
Volume 3, Numéro 1, Pages 20-34
2020-06-30

Public Relations And Their Role In Reputation Management And Companies’ Image

Authors : Shorouq Mohammad Abdalhadi Alakal .

Abstract

Public relations concept are the basic entrance in communication. It’s considered as one of the main foundations in defining the good image of the institution. The public relations concept in modern institutions are characterized by basics of a multi-purpose activity. These multi-purposed activities’ main purpose is to build strong and distinguished relationships between the institution and its public, and between the institution and the local community in which it located. Its main objective is to highlight the good image of the institution as it works to serve the society and achieve the interests of both parties. Public relations concepts in general in all the institutions seek to provide good channels of communication between the institutions and its public. Therefore, a lot of institutions believe that their relations with local communities and different audiences are necessary for their success, and good, loyal relationships are the result of public relations programs and plans. That is why it is the responsibility of public relations to take all that would maintain the important position of the institution so that it seems as it’s founded only to serve its audiences and local communities. ملخص: مفهوم العلاقات العامة هي المدخل الأساسي في التواصل. يعتبر من الأسس الرئيسية في تحديد الصورة الجيدة للمؤسسة. يتميز مفهوم العلاقات العامة في المؤسسات الحديثة بأساسيات نشاط متعدد الأغراض. الغرض الرئيسي من هذه الأنشطة متعددة الأغراض هو بناء علاقات قوية ومميزة بين المؤسسة وعامة الناس، وبين المؤسسة والمجتمع المحلي الذي تقع فيه. هدفها الرئيسي هو إبراز الصورة الجيدة للمؤسسة لأنها تعمل لخدمة المجتمع وتحقيق مصالح الطرفين. تسعى مفاهيم العلاقات العامة بشكل عام في جميع المؤسسات إلى توفير قنوات اتصال جيدة بين المؤسسات والجمهور. لذلك، تعتقد الكثير من المؤسسات أن علاقاتها مع المجتمعات المحلية والجماهير المختلفة ضرورية لنجاحها، وأن العلاقات الجيدة والمخلصة هي نتيجة لبرامج وخطط العلاقات العامة. لهذا السبب تقع على عاتق العلاقات العامة مسؤولية اتخاذ كل ما من شأنه الحفاظ على المركز المهم للمؤسسة بحيث يبدو أنها تأسست فقط لخدمة جماهيرها والمجتمعات المحلية.

Keywords

العلاقات العامة، صورة الشركة، الصورة الذهنية، شركة زين