المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام
Volume 2, Numéro 2, Pages 370-392
2019-12-31

أثر استخدام الانترنيت على القيم لدى الطلبة الجامعيين الجزائريين -دراسة ميدانية-

الكاتب : سليمان بورحلة .

الملخص

يعتبر الطلبة فئة مميزة في أي مجتمع، بل هم أكثر فئات المجتمع نشاطاً، ومصدراً من مصادر التغيير الاجتماعي والثقافي والسياسي، وهذا بحكم أنهم يتواجدون في الجامعات بأعداد هائلة لتحصيل العلم والمعرفة وتنمية وتطوير الخبرات التي تؤهلهم للنهوض بمسؤوليات بناء المجتمع في المستقبل، كما تعد القيم الضابط والمعيار الأساسي للسلوك الفردي والاجتماعي لهؤلاء الطلبة، ولا يمكن تحديد أهدافهم إلا عن طريق القيم، الأمر الذي يؤكد الحاجة إلى أهمية القيم وتنميتها ودراستها عند الطلبة. وهذا ما دفعنا في هذه الدراسة إلى البحث عن أثر استخدام الانترنيت على القيم لدى الطلبة الجامعيين ممثلين في طلبة جامعة المسلية، واستخدم الباحث المنهج الوصفي معتمداً بالأساس على تصميم استمارة الاستبيان من أجل جمع المعلومات والحقائق المرتبطة بالدراسة، وهذا بالإضافة إلى أداتّي الملاحظة والمقابلة، وخلصت الدراسة إلى عدة نتائج أبرزها أن الانترنيت بمستوياتها الاتصالية المختلفة أصبحت تشكل مصدراً من مصادر حصولهم على المعلومات والأخبار، ومصدراً من مصادر التفاعل الاجتماعي، كما توظف بمستوى أقل في البحث العلمي والتحصيل الدراسي، وهذا ما أنعكس على منظومة القيم، لكن لم تؤثر عليها سلباً وإنما أكدت الدراسة على مقدرتها(أي الانترنيت) على الارتباط بالقيم محل الدراسة إذا كانت محتويات الاستخدام ايجابية، وسلبية إذا كانت أنماط التعرض سلبية، لكنها أثرت على إعادة ترتيبها للقيم لديهم تبعا لأفضليتها ومستوى أهميتها في الوقت الراهن، أي بما يتوافق مع ثقافة العصر(إعادة صياغة النسق القيّمي الخاص بالشباب بصفة عامة والطلبة بصفة خاصة). الكلمات الدالة: الأثر، الاستخدام، الانترنيت، القيم، الطلبة. Students are considered as a privileged class of society; they are rather the class of society that is most active and creative and are a source of social, cultural and political change. This social category also has the character of production, gift, and creativity in all fields, and because they are found in large numbers in universities with the aim of acquiring science and knowledge and developing the experiences that qualify them for the responsibilities of building the society in the future and since values are considered as basic criteria of the individual and social behaviour of students, their objectives can only be achieved through the promotion of values, which confirms the need for the importance of values and the their development among students. This study has come out with several results, the most prominent of which are the prevalence of internet use among university students. The internet, with its various levels of communication, has become one of many other sources for obtaining knowledge and information; it is also a source of social interaction but is used at a lower level in scientific research and academic achievement. The use of the internet has had an impact on the values system but it does not affect it only in a negative way. The study has rather proved its capacity (that is to say the Internet) to be bound to the values when the contents of its use are positive and has a negative impact, if the ways of use are negative. For them, however, it has influenced the reorganization of values according to their preferences and to levels of importance in current times. That is, according to what is appropriate for the culture of the present time (the reformulation of the system of values specific to young people, in general, and students in a specific way).

الكلمات المفتاحية

الأثر، الاستخدام، الانترنيت، القيم، الطلبة.