مجلة جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية
Volume 28, Numéro 1, Pages 315-340
2014-09-15

تلاقي النصوص في الشعر العربي القديم

الكاتب : هلال شافية .

الملخص

الملخـص: يستهدف هذا البحث دراسة تجليات التراث في الشعر العربي القديم، حيث كشف البحث حضورا راسخا وواعيا للتراث في أديم التجربة الإبداعية للشاعر العربي القديم، الذي طالما آل إلى هذا المعين يسترفد منه نسج أروع نماذجه، التي تطفح بناها بتدخلات نصية تتواشج مع نصوص غائبة متعددة كانت محط انتباه قدمائنا الأوائل-نقادا وشعرا-وفي إطار التفاعل بين اللاحق والسابق أثيرت قضية السرقات الشعرية، التي ألفت شكلا من أشكال التفاعل بالتراث الفني القديم، واستقرت نصوصا غائبة أسهمت إلى حد كبير في إبداع النصوص التالية وفق الرؤية النقدية العربية القديمة. وقد حمل النص الشعري العربي القديم موروثاته و أصبح النص السابق بمثابة التراث للنص اللاحق، فمن التراث يرفد الشاعر النمط وينطلق من حدوده إلى الأفاق الطامحة لنتاجه. Abstract: The major focus of this research is to study the Manifestation of the patrimony in the ancient Arabian poetry. The research revealed a steady and conscious presence of the patrimony in the field of the creative experience of the ancient Arabian poet who had always referred to this spring inspiring from it the best modals which are full with textual overlaps connected with various missing texts that’s that grabbed the intention of our ancient ancestors-critics and poets. In the scope of the interaction between the former and the latter, the issue of poetry plagiarism was evolved, and represented one of the aspects of the interaction with the ancient artistic patrimony, Furthermore, the induction of many missing texts had largely contributed in the creation of the successive texts according to the ancient Arabian critic view. The ancient Arabian poetic text born its legacies, and the former text became the patrimony of the latter one, considering that from the patrimony, the poet inspire the style, then he dashes from its borders to reach the ambitious horizons of its output.

الكلمات المفتاحية

النص؛ الشعر؛ القديم