مجلة الاقتصاد الدولي والعولمة
Volume 3, Numéro 1, Pages 76-94

أثر الثقة بين العاملين على مشاركة المعرفة دراسة ميدانية علي العاملين في الإدارة العامة لمصرف الوحدة بمدينة بنغازي

الكاتب : هند خليفة الصويعي .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى توافر أبعاد الثقة التالية (الثقة المعتمدة على القدرة ، الثقة المعتمدة على الأمانة، الثقة المعتمدة على الخيرية، الثقة المعتمدة على ثقافة الانفتاح) ، والتعرف على مستوى تطبيق مشاركة المعرفة بين العاملين في الإدارة العامة لمصرف الوحدة في مدينة بنغازي من خلال الأبعاد التالية: (المشاركة الحقيقة ، فعالية المشاركة، وأهمية المشاركة)، كما هدفت إلى التعرف على أثر الثقة في مشاركة المعرفة بين العاملين في المصرف محل الدراسة، وبينت النتائج وجود تأثير للثقة المبنية على ثقافة الانفتاح على مشاركة المعرفة وأبعادها، مع استثناء باقي الأبعاد الأخرى فلم تظهرا أي أثر على مشاركة المعرفة ، وأخيراً طرحت الدراسة مجموعة من التوصيات التي قد تسهم في زيادة الثقة وتفعيل دورها في مشاركة المعرفة بالمنظمة محل الدراسة. The study aimed to identify the level of availability of the trust dimensions (trust based on ability, confidence based on the Secretariat, trust based on charity, confidence based on openness culture), and the availability of knowledge sharing among of Al Wahda Bank in Benghazi city), through the following dimensions (the real participation, the effectiveness of participation and the importance of participation), in the public administration of Al Wahda Bank in Benghazi, The study also aimed to identify the effect of the trust on sharing of knowledge among the employees of the bank, The results also showed there was significant effect for trust on sharing knowledge it showed there was significant effect for the trust based on openness culture on sharing knowledge and there was no significant effect for other dimensions on sharing knowledge, Finally, the study provided a set of recommendations that may contribute to develop and activate the role of trust in the sharing knowledge, of the Organization under study.

الكلمات المفتاحية

الثقة بين العاملين؛ مشاركة المعرفة. Trust Between Workers; Sharing Knowledge