مجلة مدارات تاريخية
Volume 2, Numéro 1, Pages 196-209
2020-03-31

زاوية نظر الجيل اللاحق في حوار الجيل السابق Book Inspired Impressions: A Later Generation’s Perspective On The Dialogue Between The Former Generations

الكاتب : عيدة منصوري .

الملخص

سعى مؤرخو الجزائر سواء من جيل ما بعد الثورة أو الجيل الذي تلاه إلى تأسيس نواة للمدرسة التاريخية الجزائرية، مستندين في ذلك إلى المصادر بأنواعها، محاولين بذلك إماطة اللثام عن زوايا مظلمة وخفية في تاريخ أمتنا المجيدة. ولا غرو أن أي مدرسة تبنى على تراكم الأفكار ومنهج يؤطر موضوعاتها، ورؤية تحكمها، ولعل أهم وسيلة لبناء المدرسة هي التواصل بين أجيال المؤرخين، بيد أن عملية التواصل لا تتأتى إلا بالجلوس إلى شيخ كما كان يلقب في العصور الوسطى، حتى أنهم طعنوا في علم من لا شيخ له؛ نظرا لما للشيخ من دور في صقل فكر الطالب، وإحداث التراكم والتجاوز. إلا أن سبل وطرق الحوار قد تغيرت مع التطور الذي شهده العالم في عصرنا الراهن، ومن ذلك ما وقفنا عليه من صيغ التواصل بين أستاذنا لخضر بولطيف وشيخه الأستاذ أبو القاسم سعد الله –رحمه الله-، إذ أضحى للوسائط الالكترونية دور كبير في تيسير مجالات التواصل بين جيلين، وهو ما لفت انتباهي في قراءة تقديم الشيخ لكتاب الأستاذ، ثم في إيراد الأستاذ لحواره مع الشيخ. Algerian historians, including the post-revolution generation and the one which followed, sought to establish the nucleus of the Algerian historical school by relying on different types of resources in order to uncover the dark and hidden areas in the history of our glorious Nation. It is no surprise that the establishment of any school is realised by the accumulation of ideas, in addition to a method that frames its themes, and a vision which directs it. The most significant tool to establish the school is probably the communication between the generations of historians which can only take place by sitting with a ‘Sheikh’ as he was called in the Middle Ages. Due to the role played by the latter in refining the student’s thinking, in creating accumulation and in authorisation, the scientific knowledge of those who did not have a Sheikh was challenged. With the development the world has witnessed nowadays, however, the ways and the methods of dialogue have changed. Among those, we have dealt with the modes of communication deployed between our teacher Lakhdar Boultif and his Sheikh Abou El Kacem Saâdallah – may God’s mercy be upon him. We can say that the electronic media have gained a big role in facilitating the communication between the two generations, and this is what drew our attention in reading the preface authored by the Sheikh in the teacher’s book, and also in what the teacher mentioned about the dialogue he had with the Sheikh.

الكلمات المفتاحية

الشيخ، الأستاذ، الحوار، الرسالة، اللغة، المنهج، المدرسة. teacher ; dialogue ; letter ; language ; method ; school .