مجلة نوميروس الأكاديمية
Volume 1, Numéro 2, Pages 300-320
2020-06-01

Secondary Education English Final Exam, Teaching And Testing Controversies: Third Year Students, Bechar

Authors : Abdelkrim Boureguig .

Abstract

This work is an attempt to analyse the final secondary exam (BAC) in terms of its response and compliance with the educational, pedagogical and didactical requirements of the method being applied in the Algerian school. Competency-Based Approach (CBA) has been carefully selected and applied to meet the policy maker’s ends. Questionnaires are the main tool for data collection, in addition to the comparative analysis used to critically compare two exam samples belonging to different Algerian educational periods in order to find out the differences and similarities that might be between them. The research shows that teachers of English find the exam incomplete since it does not consider testing oral competency. Moreover, there is a very slight difference found between the two exam samples although they had been designed on the grounds of two different methods to EFL teaching. An overlap is apparently characterising the learning outcomes of CBA with the final official exam (BAC) objectives in Algeria. هذا العمل هو محاولة لتحليل الامتحان النهائي لمرحلة الثانوي الخاص باللغة الإنجليزية من حيث مطابقته للمتطلبات التربوية والبيداغوجية والتعليمية لطريقة التدريس المستعملة في المدرسة الجزائرية. المقاربة بالكفاءات تم اختيارها لتطبق في التدريس لكي تستجيب للغايات الختامية المرجوة. تم استعمال الاستبيان الخاص بالأساتذة كوسيلة لجمع المعطيات المطلوبة قصد تحليلها. إضافة الى الاستبيان تم الاستعانة بتحليل لموضوعي بكالوريا ينتميان الى حقبتين مختلفتين من اجل المقارنة والتحليل الوصفي. أظهرت هذه الدراسة ان أساتذة الإنجليزية لا يعتبرون امتحان البكالوريا لمادة الإنجليزية امتحانا كاملا لأنه لا يختبر كفاءة المترشحين الشفوية. بالإضافة الى ذلك فان الدراسة اثبتت انه لا يوجد اختلافات جوهرية بين موضوعي البكالوريا رغم انتمائهما لمرحلتين مختلفتين وكذلك رغم بنائهما على طريقتين للتدريس مختلفتين تماما ولهذا فقد خلصت الدراسة الى ان هناك لبس كبير في طريقة التقويم التي لا تتماشى والكفاءات الختامية لطريقة التدريس المنتهجة.

Keywords

Analysing, BAC exam, CBA, Evaluation, Testing. تحليل-امتحان-بكالوريا-المقاربة بالكفاءات_ التقويم.