مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية
Volume 7, Numéro 2, Pages 56-62

مركزية ولامركزية التسيير وفعالية الاتصال داخل المؤسسة

الكاتب : فراطسة سمير . قاسيمي ناصر .

الملخص

ملخص: ما زال موضوع المركزية و اللامركزية في عملية التسيير محلا للنقاش بين المسيرين و المنظرين، في مختلف البلدان و المؤسسات العالمية، و ظهرت اتجاهات متباينة بين مؤيد و رافض و آخر يجمع بينهما، و كل طرف يعتبر اختياره الأحسن من حيث تحقيق الفعالية، و في مقالنا هذا نناقش مزايا و نقائص المركزية و اللامركزية خاصة في المؤسسة الجزائرية، و علاقتها بالعملية الاتصالية، و بالرقابة و تأثيرها في علاقة الإدارة المركزية بإطارات المؤسسة، و مدى تأثرهم بهذا النوع من التسيير أو ذاك، كما سنبين مختلف وضعيات التسيير و أنماط المؤسسات التي يناسبها هذا النوع من التسيير أو ذاك، و شروط تطبيق كل واحد منهما. Summary: The issue of centralization and decentralization in the management process is still the subject of discussion between managers and theorists, in various countries and global institutions, and different trends have emerged between a supporter and a rejectionist and another that brings them together, and each party considers its best choice in terms of achieving effectiveness. In our article, we discuss the advantages and shortcomings of centralization and decentralization, especially in the Algerian establishment, its relationship to the communication process, control and its impact on the relationship of central management of institution's frameworks, and to which the framework are affected by this type of management or others. We will also explain the different modes of management and institutions that are suitable for this type of management or others, and conditions of applying each of them.

الكلمات المفتاحية

مركزية - لا مركزية - التسيير - الاتصال - المؤسسة