مجلة تنافسية المؤسسات الصغيرة والمتوسطة
Volume 1, Numéro 2, Pages 72-86
2019-12-31

دور إستراتيجية التسويق الداخلي في تحقيق جودة أنظمة المعلومات المصرفية دراسة حالة البنك الوطني الجزائري

الكاتب : موسى حجاب . رضوان آيت قاسي عزو . نبيلة مسليتي .

الملخص

ملخص: يهدف هذا البحث إلى تحديد مدى تبني استراتيجيات التسويق الداخلي في المؤسسات المصرفية الجزائرية كآلية من آليات الإدارة الحديثة، ومدى انعكاسه على تفعيل وتحسين جودة نظم معلوماتها، وآثاره على أداء وتنافسية المصارف الجزائريةـ يتطرق البحث إلى أهم مفاهيم وعناصر النظامين الإداريين، ويفصل في دراسة حالة أحد أهم المصارف الجزائرية، وهو البنك الوطني الجزائري، من خلال دراسة استقصائية إحصائية تعتمد على استبانه موجهة لإطارات ثلاث وكالات بالوسط هي وكالة الرغاية، الرويبة، وبومرداس، وهو ما أفضى إلى تحديد العلاقة بين متغيري الدراسة واختبار فرضياتها. Abstract: This research seeks to determine the extent of the adoption of Internal Marketing Strategies in the Algerian banking institutions as a mechanism of modern management, and its reflection on the activation and improvement of the quality of their Information Systems and its effects on their performance and competitiveness. The research deals with the most important concepts and elements of the two managerial systems, and it studies the case of one of the most important Algerian banks, the National Bank of Algeria (BNA), through a statistical survey based on a questionnaire addressed to the executive managers of three agencies in the centrewhich are the agency of Reghaia, Rouiba, and Boumerdes, which led to determine the relationship between the study variables and test the main hypotheses.

الكلمات المفتاحية

: استراتيجية التسويق الداخلي،نظام المعلومات، آليات الإدارة الحديثة، المؤسسات المصرفية الجزائرية Internal Marketing Strategy, Information System, Modern Management Mechanisms, Algerian Banking Institutions