مجلة البحوث الادارية والاقتصادية
Volume 2, Numéro 1, Pages 87-100

تقييم الأداء المالي لمؤسسات صناعة الأدوية بالاعتماد على معدّلي العائد على حقوق الملكية Roe والعائد على الاصولroa –درسة مقارنة بين مؤسّسة صيدال ومؤسّسة بيوفارم Evaluation Of The Financial Performance Of The Pharmaceutical Industry Enterprises Based On Roe And Roa - Comparative Study Between Sidal And Biofarm évaluation De La Performance Financière Des Entreprises De L'industrie Pharmaceutique Basée Sur Le Roe Et Le Roa - étude Comparative Entre Sidal Et Biofarm

الكاتب : حــــــمــــزة رمـــــلــــي .

الملخص

تهدف هذه الدّراسة إلى قياس الأداء المالي لمؤسّستين تنشطان في قطاع الصناعات الدّوائية في الجزائر، وتشتركان في كونهما مدرجتان في بورصة الجزائر، وتختلفان في نوع الملكية، وقد اعتمدنا على مؤشّرين اثنين هما: العائد على حقوق الملكية ROE والعائد على الأصول ROA، وذلك للأهمّية الكبرى لهذين المعدّلين في التعبير عن الأداء المالي. وقد خلصنا إلى وجود فروق بين أداء المجمّعين وفق المؤشّرين المستخدمين ترجّح لصالح مجمّع بيوفارم. وبعد تطبيق اختبار T للفروق بين متوسّطي عيّنتين مستقلّتين للفترة 2014-2016؛ توصّلنا إلى عدم وجود أثر ذو دلالة إحصائية لاختلاف القطاع (عمومي وخاص) على أداء المجمّعين وفق مؤشّرين العائد على حقوق الملكية والعائد على الأصول. This study aims to measure the financial performance of two institutions operating in the pharmaceutical sector in Algeria, which are listed on the Algerian Stock Exchange. They differ in the ownership type, and we have chosen two indicators: Return On Equity (ROE) and Return on Assets (ROA) in order to the great importance of these two variables in the expression of financial performance. We have concluded that there are differences between the performance of the two groups according to the two indices used in favor of Biofarm. After applying the T test for the differences between two independent sample averages for the period 2014-2016, we found that there is an absence of a statistically significant impact - because of the dissimilarity of the sector (public and private) - on the performance of the two groups according to the ROE and ROE indices.

الكلمات المفتاحية

Financial Performance, Return on Equity, Return on Assets, Sidal Group, Biofarm Company. الأداء المالي، العائد على حقوق الملكية، العائد على الأصول، مجمّع صيدال، مؤسسة بيوفارم.